Nå är det ditt fel eller...?!

Det finns massor med människor som tror att neuropsykiatriska funktionshinder är effekter av att mamman inte klarat av att knyta an till barnet. Att mamman har känslomässiga problem. Det finns en hel nation - nästan ett grannland - Frankrike - som inte har erkänt autism som en organisk skada utan som en anknytningsstörning p g a känslokall mamma. När ska myterna om kylskåpsmammorna försvinna?! Pendeln är på väg tillbaka nu med kraft. Skulden togs från föräldrarna en kort tid men nu är den på väg tillbaka. Gemene man har väl aldrig trott annat än att adhd är ett finare namn på en jävligt dåligt uppfostrad unge. Ursäkta språket.

Jag har pms och är i affekt! Jag kan i alla fall med säkerhet säga att jag knöt an till min kille och han knöt an till mig. Direkt. Jag hoppas att ni andra därute kan känna samma säkerhet om ni drabbas av tvivel från omgivningen. Svårigheten till anknytning kan ju ligga medfödd hos det lilla barnet och då är både mamman och barnet offer för det.

Idag vill jag ge en extra varm kram till alla mina medsystrar/bröder som kämpar på med barnen som behöver det där extra... det som gör att man inte har några marginaler.

Kram


Kommentarer
Postat av: Ejede

Ett känslosamt inlägg som fick mig att glädjas åt vilken bra mamma T, S och L har. Synd att inte alla har din styrka att stå emot omgivning, hoppas att de hittar hit och inspireras av din.

Kram kära du!

Postat av: Anna of Helylle

Med risk att verka oseriös vill jag ändå bara säga att du är skitsnygg i håret! Avund!!! Jag ska titta mera en annan dag - ville bara inte läsa utan att kommentera något... Ha det gott.

P.S.

Frankrike är det land i EU som skriver ut mest lugnande medel till små barn. Säger väl en del om deras syn på och kunskap om spädbarn och deras behov...

2008-11-18 @ 12:05:34
URL: http://helylle-fotrat.blogspot.com
Postat av: anna m

Låter som ett kanonland :( Och komplimanger mottages gärna :)

2008-11-18 @ 12:54:02
URL: http://tartmamman.blogg.se/
Postat av: Anonym

KRAM tillbaka. Tur för Frankrike att de har gott rödtjut åtminstone.../Stina L

2008-11-18 @ 17:03:01
Postat av: McMorrigan

Men hjälp! Är det så illa? Alltså inte bara i Frankrike utan här också?

Skrämmande!

2008-11-18 @ 19:54:30
URL: http://mcmorrigan.blogg.se/
Postat av: Jenny

Det går säkert hand i hand med åsikterna man får att det är onödigt att "sätta stämpel" på sina barn när man vädrar sina tankar om barnen... Tröttsamt.

2008-11-19 @ 12:55:11
URL: http://blog.ringkvist.se
Postat av: lillkillensmamma

Jodå, jag håller med dig HELT. Samtidigt vill jag säga att det ibland kan vara svårt att INTE få mammor som oss att känna oss angripna -vi är så pressade av systemet och livssituationen att vi ibland tolkar in för mycket illvilja från andra. Därmed inte sagt att inte illviljan finns ibland.

2008-11-20 @ 11:20:49
Postat av: anna m

Så sant. Och egentligen är det kanske inte illvilja utan en trist oförmåga till inlevelse i kombination med okunskap. Men det finns många mycket kunniga också... det jag funderar på är om de bara inte ser sambanden. Eller att man hamnar i en hönan eller ägget-sits. Hugo Lagerkrants påstod att man får adhd av att se på teve istället för att barn med adhd tittar mycket på teve. Tomas Ljungberg säger att man får adhd av dålig anknytning medan det kanske är så att man inte kan knyta an när man har adhd - som nyfödd alltså. Personer med adhd kan ju knyta an lika bra som någon annan - sen.

2008-11-20 @ 11:46:41
Postat av: Karin

Kram, sådana kramar behövs! Som tur är har jag inte köpt kylskåpssnacket, men ändå undrar man ju då och då i stunder av oro.

2008-11-20 @ 21:29:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback