Fan vad ledsen jag blir!!!

Såg sporadiskt på Uppdrag granskning ikväll... Hur ska man kunna känna sig lugn inför sitt barns vuxna liv när man vet att de om jobbar med att ta hand om och hjälpa människor med funktionshinder har en sån attityd till psykiskt funktionshindrade att de anser sig ha rätt att behandla brukare hur som helst?! Jag sitter här och gråter och känner att framtiden är skit!! Jag ser exempel på exempel på att LSS-personal missbrukar sin ställning och att brukare kränks. Jag har sett det på nära håll, läst i tidningar, hört föreläsningar och sett på teve...

Kommentarer
Postat av: n

Jag bara dog när jag såg det! Så fruktansvärt, tårarna sprutade och ilskan kokade i mig. Samtidigt undrar jag på vilka fler platser. Vad fanken gör man? Förtvivlad är ordet för kvällen...Skickar en tröstekram, som om det nu skulle hjälpa något!

Postat av: Anna M

Visst är det förfärligt!? Det förekommer kränkande metoder på boenden över hela landet... man rullar in brukare i mattor och sätter sig på dem för att lugna dem. Man bakbinder brukare på nätterna för att de ska ligga kvar i sängen och sova. För några år sedan dog en man med autism under sömnen och när han hittades hade han armarna bakbundna av två klockarmband som hans assistenter bundit honom med för att de skulle få sova på nätterna...

2008-03-26 @ 22:19:57
URL: http://tartmamman.blogg.se
Postat av: Anon

polisgrepp förekommer på mikaelgården med

2008-03-27 @ 01:33:40
Postat av: Anna M

Varför blir jag inte förvånad? Anon, jag har spridit lite info genom länkarna du gav mig och folk blir så upprörda. Vill att du ska veta det!

2008-03-27 @ 07:23:44
URL: http://tartmamman.blogg.se
Postat av: Träflisan

Ja vad ska man säga.... Jag såg programmet igår med, inte från början dock men jag såg det om Ida. Hela jag vart kall... Så fruktansvärt hemskt. Vi som har funktionshindrade barn kommer ju alltid vara beroende av hjälp på ett eller annat sätt och vilket förtroende får man? Jag ryser när jag tänker på det. Och kommentaren om att hon minsann hade en normalutvecklad hjärna.... Vad säger man?

2008-03-27 @ 09:29:20
Postat av: fia

jag såg åxå detta i går och vart riktigt upprörd , har själv en son me ett kraftigt handikapp , så visst bli rman orolig , tänkte på alla dessa barn och familjer som blivit utsatta det är ju så vidrigt hur man kan göra nå sånt mot en mänsklig individ.

2008-03-27 @ 10:05:18
URL: http://ajaxen.blogg.se
Postat av: anon

tack

2008-03-27 @ 10:23:12
Postat av: ingrid

tur jag inte hinner se på tv i normal tid på kvällen,för det programmet vet jag inte om jag ens skulle orka se. Man kan väl se det på webben antar jag,får fundera lite om jag orkar se det.
Det är ju hemskt med övergrepp på det sätt ni beskriver.

2008-03-27 @ 10:23:17
URL: http://incans.blogspot.com
Postat av: Anna M

Pillan, idag tjänar en undersköterska/personlig assistent/vårdare med mer än två års erfarenhet lika mycket eller mer än en tjänsteman inom kommunal sektor. Höjningen vid årskiftet var historisk.

2008-03-27 @ 12:19:03
URL: http://tartmamman.blogg.se
Postat av: Ingrid L

Det var ju jag som skrev överst, vet inte vad som hände med namnet...
Om jag som förälder skulle göra så med mina barn skulle jag dömas för misshandel. Varför sker det inte i de här fallen? Misshandel faller under allmänt åtal och nu när saken är känd kan ju knappast myndigheter blunda för det?! Det är först när det får konsekvenser för dem som utför/delegerar detta som något kommer att hända. Kanse dags att göra en massanmälan?

2008-03-27 @ 13:40:37
URL: http://moa.dreamlandproject.se
Postat av: Anna M

Jag såg att det var du på hemsideadressen Ingrid L :) Nä visst är det underligt att utomstående får misshandla och kränka på betald tid medan föräldrar inte får det ens gratis...

2008-03-27 @ 15:17:21
URL: http://tartmamman.blogg.se
Postat av: Ingrid

Det var ju också en vinkel...
:-)
Det finns tillfällen då jag kan känna att jag skulle kunna bli våldsam men det är mera när jag ser de här programmen på tv!

2008-03-27 @ 15:58:38
URL: http://moa.dreamlandproject.se
Postat av: Anna M

Ja då om någonsin...

2008-03-27 @ 17:00:10
URL: http://tartmamman.blogg.se
Postat av: Karin

Jag har inte sett programmet men som det låter bör jag nog inte göra det. Det är så tragiskt och så fruktansvärt att man kan kränka/skada männsikor i beroendeställning och tycka att man gör rätt för sig och kvittera ut en lön!

2008-03-27 @ 18:43:29
Postat av: Ann-Marie

Ja, nog är det upprörande och märkligt att man inom handikappomsorgen använder sig av metoder som sedan länge är förbjudna inom polisväsendet!

2008-03-27 @ 19:51:10
Postat av: Anna M

Inte blir man lugnare efter Debatt igår...

2008-03-28 @ 07:56:46
URL: http://tartmamman.blogg.se
Postat av: Lotta

Men alltså, "nedläggning" ? Att personen reagerar som den gör, kastar glas eller springer omkring STÅR ju för något. Man måste ju se till varför personen agerar som den gör. Tänk när man själv är upprörd över något och om någon då skulle komma och trycka ner en i golvet?! Ibland behöver man ju få utlopp för sina aggressioner och så behöver väl även personer med handikapp. Eller?

2008-03-28 @ 08:21:24
Postat av: Anna M

Ofta har ju en person med funktionshinder MER att vara frustrerad över - vanmakt, att inte bli förstådd, att själv inte förstå, dålig kemi med personalen....
I gårdagens debatt var det en tjej som blivit nedlagd för att hon stampade i golvet för att protestera mot att någon spelade hög musik i rummet nedanför.... Tänk om någon skulle komma farandes och trycka ner dig i golvet varje gång du irriterat dig på grannarna... J-VLA MÄNNISKOR!!!

2008-03-28 @ 08:31:30
URL: http://tartmamman.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback