Nyårsmiddagen

Ja, vad blev det till nyårsmiddag nu då? Vi åt lax. Det var bestämt att vi skulle ha pressad potatis men jag ändrade mig i sista stund och så blev det rostad istället.

Vi köper alltid filéer. Inte laxkotletter. Det är godare tycker jag.

Så här gjorde jag:

Marinad till laxen innehöll olivolja, massor med citron, svartpeppar, chilipeppar, salt, trocomare (örtsalt) och dragon - hade tyvärr bara torkad. Laxen låg i marinaden ca 2 timmar. Sen stekte vi den utan fett för olivoljan i marinaden räckte.
  
Aïoli gjorde jag med 3 äggulor, 3 dl olivolja, 1 tsk dijounsenap, saften från ½ citron, 3 klyftor vitlök och dragon. Och så salt och peppar förstås. Jag spädde med vatten eftersom jag inte gillar när den är för tjock. Antagligen kan man ta mindre olja och ersätta med vatten. Ska pröva det nästa gång.

Getostsalladen gjorde jag ungefär efter receptet nedan, men jag la till kvisttomater.

Potatisen klyftade jag tillsammans med morötter, lök och krossad vitlök i en långpanna. Ringlade över olivolja och salt och peppar och så in i ungen på 225 grader i ca 30 minuter.

Desserten som bestod i tofuglass, maräng, sojagrädde och frysta bär får vi ta idag för den orkade vi aldrig äta.

Drycken för dagen var must för de flesta utom för mig som dristade mig till att dricka ½ starköl. Sen skålades tolvslaget in fem över tolv (Sonja vaknade och behövde lite tröst) i halvljummen Pommac. En helt perfekt småbarnsfamiljsnyårsafton med andra ord :)


January 1st

Kommentarer
Postat av: maritha

GOTT NYTT ÅR

ÖNSKAR JAG

MARITHA

2007-01-01 @ 12:28:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback