Luckor i sjukförsäkringen...

Jo, jag visste ju att de fanns... de där två första veckorna kan man bara få ersättning för om man arbetar eller är arbetssökande och uppbär akassa... men jag tänkte aldrig på att det skulle drabba mig nu. Jag blev inlagd på sjukhus två dagar innan min anställning upphörde. Opererades två dagar innan. Fick en läkarintyg på två veckor och åker hem. Nyopererad och sörjande. Så ringer FK. Nej,  du skulle ha anmält dig till Arbetsförmedlingen... men jag var ju nyopererad!? Ja, och de skulle säkert vägra att aktualisera dig... men hur skulle jag då göra? Det finns inget sätt att göra på, du är inte berättigad till någon ersättning för den här perioden. Men hur skulle jag veta det? det står på hemsidan! Vilken hemsida? *tystnad* Vilken hemsida?! *tystnad* Hur skulle jag veta? Men jag kan skriva att du är sjuk från den 29 oktober! Jag ÄR sjuk från den 29 oktober! Ja men om jag skriver det kan du få ersättning för tre dagar. MEN JAG ÄR SJUK FRÅN DEN 29 OKTOBER!!!

Klippt från
http://www.fk.se/

Om du inte är anställd och inte får någon sjuklön från en arbetsgivare de första 14 dagarna kan du i stället få sjukpenning från Försäkringskassan.
http://www.forsakringskassan.se/privatpers/sjuk/sjuk_1_14/


My God! Jag vet inte varför det är så svårt att kommúnicera med just personal från FK... Kanske är de så ansatta att de hela tiden spänner sig och låser sig så de inte kan prata... Hursomhelst får jag ingen ersättning för min sjukskrivning. Maken råkade ut för samma sak när han avbröt studier p g a sjukdom. Två veckor utan ersättning. För man kan bara få sjukpenning för de första veckorna om man är sjuk från arbete eller arbetslöshet. Och då måste man vara anmäld arbetslös. Det finns fler luckor. I tfp t ex. man kan bara överlåta tfp om man arbetar. Är man sjuk får den som tar hand om barnet ta tjänstledigt. Jag gjorde det misstaget också för sisådär tio år sedan att jag tog hand om ett barn när mamman låg på sjukhus. Så blev barnet sjukt och jag fick stanna hemma från jobbet och fick ingen ersättning. Mig drabbade det inte så hårt. Det finns andra som det har blivit riktigt illa för.

Varför gör man inget för att täcka upp de här hålen?

Kommentarer
Postat av: Lotta

Flikar in med denna länk: http://www.aftonbladet.se/debatt/article1612630.ab och även den här http://www.marcusbirro.se/bloggen/?p=1108

2008-11-17 @ 21:09:31
Postat av: anna m

Fast den här regeln är fyrtio år gammal tror jag...

2008-11-17 @ 22:22:38
URL: http://tartmamman.blogg.se/
Postat av: McMorrigan

Ja du, av erfarenhet vet jag att man kan stånga sig blodig för att få rätt mot tex FK och arbetsförmedlingen..... Synd bara att man ska behöva göra sådant när man sörjer och är sjuk.

Kram

2008-11-18 @ 19:51:49
URL: http://mcmorrigan.blogg.se/
Postat av: Julia

Ja du, det kan man fråga sig. För att de är inkompetenta idioter kanske? Nej, man ska väl inte ta ut det på personalen, men så som jag har bråkat med FK i höst önskar jag inte min värsta fiende...

2008-11-19 @ 11:10:05
URL: http://chocolatefrog.blogg,se
Postat av: Karin

Ja precis samma problem som jag hade när jag låg på sjukhus med A i magen. Skolans sommaruppehåll började under min sjukhusvistelse och jag fick inte ersättning de första 14 dagarna eftersom jag inte anmälde mig till A-F den första vardagen. KLåg ju liksom du på sjukhus. Mitt råd: Överklaga beslutet, första vändan omprövar F-kassan det, med största sannolikhet får du avslag överklaga igen och nästa gång är det L-rätten som ska pröva det och där har du stora chanser att få rätt.

2008-11-20 @ 21:34:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback