Tips på scheman

Klädscheman



image553
Veckoschemat som ofta bara visar upp en aktivitet åt gången. Bad och nagelklippning är nytt för den här veckan. Jag gjorde pilen åt Torsten så han ska veta vilken dag det är. Samma schema finns på dagis så han har lärt sig genom att vi har samma överallt.

Dygnsschema så att han vet vilken tid på dygnet det är.


Aktivitetsschema med fyra alternativ och aktivitetsbok


Så här ser schemat ut utan bilder. Bara kardborre på laminerad kartong. Lätt att ha med. Klädschema har jag inte ens kardborre på utan bara häftmassa (eller kludd som jag hört det kallas).


Så här sitter de i Torstens rum. Allt är lätt att ta med. Det behöver inte vara så avancerat. Laminerad kartong och laminerade bilder med häftmassa är mer än nog för ett schema. Veckoschemat behöver inte följa med om man åker iväg.

Kommentarer
Postat av: johannapannan

Åh sådant läste vi om när vi gick kursen. "Häftigt " att se det ordentligt.
Än en gång påminns man vilken otrolig sits ni har. Jobb och slit och allat. Styrka till dig.

Postat av: Anna M

När man jobbat in sig så upplever jag det inte som så slitit. Nu tillhör det vardagen. Blir helimponerad över vilka lösningar som finns och vad som faktiskt hjälper våra barn :)

2007-05-28 @ 21:50:31
URL: http://tartmamman.blogg.se
Postat av: Eva (med Jonathan)

Åh vad bra med pilen! Det måste jag också fixa känns det som! Då skulle J förstå bättre!
Ska lägga ut vårt schema snart!

2007-05-28 @ 21:50:46
URL: http://saggitarius76.blogg.se/
Postat av: Anna M

Kom på att man ju kan ta med sig bara den dagen på veckoschemat... om man har olika aktiviteter där...

2007-05-28 @ 23:12:33
URL: http://tartmamman.blogg.se
Postat av: Ann-Marie

Imponerande! Och kul att se!

2007-05-29 @ 14:37:34
Postat av: lillkillensmamma

Vi har inte kommit igång med så avancerat schema ännu. Jag tycker det verkar så jobbigt... (Det enda schema vi har är bilder på dagisväskan, som visar vart han ska, vem som hämtar etc.)
Fastnar inte bilderna i varandra när man har kardborre på dem? River inte Torsten ner dem? (Det skulle min son definitivt göra och leka med dem.) Hur väljer ni vilken sak som är så viktig under dagen att ni visar den på schemat? Har han koll på "dagisdagar" och "hemmadagar"?

2007-05-29 @ 15:54:28
Postat av: Eva (med Jonathan)

Tänkte bara svara lillkillensmamma på ensak ;)
Min som river nero leker med dem..så vi måste börja i väldigt liten skala till o börja med...(Enbart dagiskort eller hemmakort tyckte HAB).
>Anna, Torsten kanske har vant sig nu!? Hur länge har ni haft det?

2007-05-29 @ 16:18:59
URL: http://saggitarius76.blogg.se/
Postat av: Anna M

Jo, i början rev han ner bilderna och det gör han fortfarande ibland när han inte vill till dagis. Vi använder bara schemat till "stora" händelser såsom läkarbesök o dyl Och så för att visa om det är dagisdag eller hemmadag. Det är bara på sommarlovet som vi behöver strukturera upp mer. Men i sommar har vi såpass mycket aktiviteter här hemma i trädgården att det nog ska gå bra. Hur går det med besöket, lillkillensmamma? Kommer du på årsmötet?

2007-05-29 @ 20:18:55
URL: http://tartmamman.blogg.se
Postat av: lillkillensmamma

Ja, jag kommer!!! Tänkte maila dig om det, lämna tel.nr. m.m. Just nu hinner jag dock inte, får bli imorgon. Det ska bli så roligt!!!

2007-05-29 @ 20:39:15
Postat av: Kicki

Hej!
Underbart att ni finns, ni föräldrar som förstår era barns bästa. Jag jobbar själv med barn som har autism.
Ha det bäst
Kram Kicki

2007-05-31 @ 18:23:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback