Unken start...

Inatt har Sonja skrikit och skrikit flera gånger. Jag har fått ta upp henne och trösta och oroat mig för att hon ska väcka de andra barnen. Det är inte helt lätt att ta hand om tre sömndruckna ledsna ungar med bara en famn. Nåväl hon väckte ingen av de andra två men trött var jag i alla fall. Hon vaknade imorse skrikande igen. Det måste väl vara tänder. Jag släpade mig upp och upptäcker att kaffet är slut. Pew! Och bara två frallor i skafferiet när vi är sex personer som ska ha frukost... Vad händer med den här familjen? Är det ingen som handlar? Torsten fick en fralla och Liv och Sonja delade på en. Jag tycker inte att frukosten är så viktig för egen del, men min enda kopp kaffe måste jag ha.

Och så iväg till BVC. Kul att komma till ett nytt plejs tyckte barnen och började leka direkt i väntrummet. In i undersökningsrummet drog Sonja Liv i lära-gå-vagn. Det konstaterades direkt att de ökat som de ska i vikt.

Sonja: 11900 g, 81 cm
Liv: 10 995 g, 83 cm

Och att Sonja är väldigt tidig med talet vet vi. Hon pratar två- och treordsmeningar och kan säkert 50 ord. Hon sjunger Björnen sover och byter ut björnen mot Alfons, mamma, pappa, Liv, Torsten, katten eller hunden. Liv klarar det man ska - alltså 8-10 ord. Med tanke på hur orolig jag varit och med vår historia kollar de lite extra om ögonkontakt och kontakt i största allmänhet och enligt vår underbara bvc-doktor Carin har jag två HELT NORMALA OCH PERFEKTA FLICKOR. Sprutan gillade de inte att få men det var mest för att vi höll fast dem när de ville på upptäcksfärd. Och så att de fick ett plåster som de inte ville ha. Godkänt blev det i alla fall och vi lämnade BVC ganska nöjda. Vi rusade till affären (eller jag rusade och tjejerna åkte vagn) och köpte kaffe och bagels. På stan mötte vi J's mamma och Sonja blev otålig och fick komma upp på ryggen. På väg hem från stan sjöng hon om hunden i mitt öra hela vägen.


Liv

Kommentarer
Postat av: Johanna

åååååh vad snuffsigt med barnsång i örat!
Ang. autism finns det inte något man säger att de endera är "uttåt riktade" alltså söker ögonkontakt eller "innåt riktade" när det är som om de är instängda i en glaskula? jag trodde först att barn med autism INTE tycker om när man tittar på dem -direkt- men jag antar att det kan vara olika för när jag jobbade en del med autism så var personen VÄLDIGT för att söka kontakt just med ögonen och komma väldigt nära ansiktet.. Personen var även ganska verbal trots att talet var väldigt barnsligt.

Postat av: Stina

Så skönt att det gick bra på BVC!! Måste ha smakat riktigt gott med kaffe sedan... Jag och Ville har en "tredagars umgås bara vi" framför oss. Klara och Anders åkte precis till farmor och farfar. Ville har precis börjat gå med på att sitta i cykelstolen bakom mig så vi ska ta en cykeltur till hamnen och köpa glass och njuta av lugnet!!
Kram.

2007-07-12 @ 16:16:45
Postat av: Anna M

Johanna, en del ger ögonkontakt men ofta är den också avvikande. Antingen för intensiv eller så fixerar blicken på något bredvid ögat. De allra flesta gillar inte att bli tittade i ögonen så det har du fattat helt rätt. Om man inte inbjuds till det.
Man delar in personer med autism i aktiv/udda eller passiv. Torsten tillhör den stora gruppen aktiv/udda. Pojken i glaskulan är ganska sällsynt och en väldigt missvisande bild av autism.

2007-07-12 @ 17:25:10
URL: http://tartmamman.blogg.se
Postat av: Anna M

Vad mysigt Stina!! Njut för fulla muggar!

2007-07-12 @ 20:51:23
URL: http://tartmamman.blogg.se
Postat av: Maritha

Va fina dina ungar är Anna, det måste jag bara få säga, Vad mysigt dom har det i trädgården, med studsmatta och pool.

2007-07-12 @ 23:16:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback