Just nu känns det aktuellt igen...

att lyfta en tanke om det här med att få ett funktionshindrat barn... De flesta skulle göra abort om de visste att barnet de väntade hade ett funktionshinder. Ofta är då argumentet att det skulle jag aldrig orka... Orka vadå? Ibland blir jag så bestört över hur folk tänker. Jag har ju hört talas om folk som beklagar att jag som väntat så länge på ett barn då fick ett handikappat barn... Ojskipojski!! Stackars mig! Jo jag beklagar ju verkligen att jag fått Torsten... Att det inte är någon skillnad att få ett friskt/normalt barn mot att få ett annorlunda/sjukt/funktionshindrat barn verkar inte folk fatta. Visst får man göra en del omprioriteringar i livet, men kärleken är densamma - kanske t o m starkare - och glädjen är densamma. T ex att avstå från att ge sitt barn mpr-vaccinet för att man är rädd för autism... (det finns INGEN koppling mellan mpr och autism - vetenskapligt klarlagt). Man riskerar hellre ett barns liv och hälsa än utsätter det för risken att bli annorlunda.

Jag vill en gång för alla tala om att TORSTEN ÄR DET BÄSTA SOM HÄNT VÅR FAMILJ OCH VI ÖNSKAR HONOM INTE ANNORLUNDA. INTE FÖR EN SEKUND HAR JAG BEKLAGAT ATT HAN HAR ETT FUNKTIONSHINDER. JAG ÄR GLAD OCH STOLT MAMMA TILL HONOM!!!

Kommentarer
Postat av: Ingrid L

Jag blir så alldeles iskall inuti när jag läser eller hör om bortsorteringen av de små underbara. Samtidigt som jag tycker att alla ska få göra sina egna val skrämmer tanken på detta bortsorterande mig.

Åh så lyckliga vi var över Moa i magen! Så mycket glädje hon gett oss det här dryga året (samtidigt som hon skrämt skiten ur oss både nu och då).

Så mycket hon lärt oss och fortsätter att lära oss. Man orkar och orkar igen även när det känns som om man inte skulle orka ett steg till. Just för att man älskar så djupt och hett!
Och för att de hela tiden ger nya spännande perspektiv på det där som är Livet!

Postat av: Anna M

Åh jag måste in och läsa om Moa och Max!! Har inte haft tid med andras bloggar alls ett tag.

2007-12-06 @ 21:47:12
URL: http://tartmamman.blogg.se
Postat av: Stina

Jag instämmer helt med dig! Jag är dock inte lika duktig som du och beklagar mig ibland men INTE över Ville. Han är ju såklart det bästa som finns för mig. Det som gör mig trött och ledsen är nog snarare omgivningen, de som inte förstår och inte är intresserade av att lära sig heller. Den knapphändiga hjälp vi fått från neuropsykiatrin har jag beklagat mig för också förstås men med tiden har jag blivit bättre på att tydliggöra mina behov och be om hjälp. Jag har inte ojat mig för att jag kom till Holland...Att bli gravid och få ett litet barn är det bästa som hänt mig oavsett destination! Mitt andra lilla Italienbarn är lika go hon!
Ha en skön helg. Kram/Stina

2007-12-07 @ 20:00:24
Postat av: Anna M

Jag behöver inte vara duktig för vi har ett enormt bra stöd från kommun och landsting. T o m från försäkringskassan. Och jag har inte ännu bestämt mig för om jag har några Italienbarn, men det är ju troligt...

2007-12-07 @ 21:40:41
URL: http://tartmamman.blogg.se
Postat av: lillkillensmamma

Visst älskar vi våra funktionshindrade barn, och visst är känslorna för dem kankse tom. starkare än de skulle varit om de inte varit funktionshindrade. Men, har du verkligen aldrig önskat att T inte skulle haft sin autism?
Jag önskar varje dag att lillkillen skulle sluppit sin... och beklagar mig t.o.m. över det ibland. I ärlighetens namn.
Visst hade han varit en annan person då, ett annat barn. Fast det barnet hade jag också kunnat älska. Han ändrar sig ju så mycket i alla fall under utvecklingens gång - inget barn är ju detsamma hela tiden, oavsett om de är "hollandbarn" eller "italienbarn" eller något däremellan. Jag önskar som sagt att han inte haft autism, både för hans skull och för vår. Likväl älskar jag honom, men eller utan funktionshinder. Det är en annan sak för mig.

2007-12-09 @ 10:41:43
Postat av: Anna M

Nej, jag har faktiskt inte önskat det. Jag kan inte hålla isär autismen och personen... Det enda jag önskar är att livet vore mer anpassat av sig självt. ATt det skulle vara lättare att gå ut i "verkligheten". Skillanden mellan vora liv är också att vi får träning och anpassning på förskolan så att vi mer kan bara vara hemma.

2007-12-09 @ 11:27:14
URL: http://tartmamman.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback