Årskrönika?

Det här året har slagit världsrekord i att gå fort. Nyårsaftonen 05/06 tillbringades sovande med rumskompis Yvonne på Centralsjukhuset i Karlstad - tack för sällskapet Yvonne! Jag antar att jag åt potatisgratäng eftersom jag fick det elva gånger under min vistelse på sjukhuset (10 dec 05-22 jan 06). 17 januari  kl 13.38 anlände Liv. 14.09 samma dag kunde förlossningsteamet skåda Sonjas rumpa. Hon passade på att bajsa innan hon kom ut helt. Därefter har inget varit sig likt. Att komma hem och få hämta tillbaka relationen till Torsten var nog bäst. Som jag grät på sjukhuset.

Med tvillingar känner man alla :) Folk stannar och tittar och pratar fast man aldrig setts. Man möter idel leenden när man går ut på promenad. Sjalar man så pratar man ännu mer med främlingar. Folk vill veta vad det är för konstigt tyg man har lindat in sitt barn i. En tant röt åt mig att jag skulle gå hem och klä på mitt barn för hon frös. Med sina kläder + tre lager tyg tror jag snarare att hon svettades. Det är enda negativa bemötandet.   I början som tvillingmamma var livet ganska enkelt. Inte alls som jag blivit skrämd att tro. Sen smög sig merarbetet på. Snuva efter snuva och tand efter tand. Utvecklingsfaser. Till slut var de sjuka jämt och mina överarmar ser ut som ballonger.

I september flyttade vi äntligen in i hus igen. Ett år i en trång lägenhet var jobbigt. Samtidigt fick vi avlösare till Torsten och det var verkligen lyckat! Tack för i år Avlösare!! *jag har inte hört mig för om jag kan skriva ut namnet* Det har varit ett jättejobbigt år med mycket glädje. Låter det konstigt? Jag har gått på knäna, jovisst, men jag har tre underbara ungar!! Nu är det snart födelsedagar med. 17 januari är det Liv och Sonja som fyller 1 år och 21 januari fyller Torsten 5 år. Ett tag var jag orolig för att de skulle komma på samma dag. Tur att jag blev igångsatt till slut.

Man kan lugnt påstå att 2006 har handlat om barn och föräldraskap för mig. Blöjbyten, kräk och matning. Dagislämning och hämtning. Öppna förskolan och bvc-tider. Två tvättmaskiner om dagen går det åt. Jag hade aldrig kunnat tro det, men det här livet passar mig. Visst vill jag jobba också och få lite socialt liv med vuxna. Snorkråkor på kläderna behöver man ju inte ha jämt. Apropå det så var jag så nöjd en dag att jag lyckats hålla mig alldeles ren. Plötsligt utbrister maken: Men vad har du på tröjan? Det visade sig att ryggen var nästan täckt av bebiskräk :) Så passerar mina dagar.

Jag ser fram emot ett nytt år med barnen. Torstens ständiga fantastiska framgångar. Varenda dag med honom är en gåva. Livs docksöta ansikte med de långa ögonfransarna. Kvick i händerna är hon. Snabbt griper hon tag i saker hon inte ska ha - som t ex en kattsvans. Sonja som klättrar på allt. Mest mig. Hon skrattar eller gråter högt och ljudligt. Jag må leva ett ganska inrutat liv och jag kanske inte får komma ut på så mycket äventyr, men jag har mina egna. Varje barn är en upptäcksresa.

GOTT SLUT PÅ 2006


Kommentarer
Postat av: Jenny m Benjamin

Vad fint du skriver. Visst är det jobbigt ibland (med bara en unge!) och visst är det skönt att "slippa undan" då och då men ändå är det så underbart att få dela livet med ett litet (eller flera små *L*) barn, att få se allt genom deras ögon.
Stor julkram till dig och din familj från oss alla. God fortsättning.

Postat av: Anna M

Du är rar du! God fortsättning!

2006-12-27 @ 21:04:47
URL: http://tartmamman.blogg.se
Postat av: Stina

Känner så väl igen mig i mycket av det du skriver!
Med önskan om ett Gott nytt år till er alla!

2006-12-29 @ 19:59:06
URL: http://www.thureson.com
Postat av: Karin

Oj, sent om sider tackar även jag för året som gått. Du får använda mitt namn om du vill det. :-)

2007-01-14 @ 14:43:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback