AP-mamma och Jesper Juul-fantast

Tänk vad skönt det är att det finns namn på vad man är :) Och vad fint det låter - AP-mamma. För den oinvigde är AP en förkortning för Attachment Parenting som översatt till svenska helt enkelt blir Nära Föräldraskap. Nära Föräldrar - som också är titeln på Jorun Modéns alldeles förträffliga bok - är en sajt för mammor och pappor som jag.  Blev glatt överraskad när Söderlund och Bie (svt) hade med ett inslag med Jorun och hennes familj. Ännu gladare blev jag när de nämnde Husguden Jesper Juul (Ditt kompetenta barn, Här är jag! Vem är du?, Nu äter vi, Livet i familjen).



Att vara förälder handlar enbart om magkänsla och respekt. Och kanske lite hjälpmedel som t ex en sjal och en stoooor familjesäng. För som Tomas Ljungberg skriver i Vad är naturligt för mitt barn: "Barn mår bäst av att man ger det mycket kroppskontakt och närhet när det är litet. När det sedan blir äldre har det en tryggare bas att stå på och kommer därför att utvecklas till en självständig och trygg person".

Jag antar att man ses som en suspekt person när man sjalar, sover med sina barn och är stark motståndare till sömnmetoder.

Kom på mig själv med att prata illa om BabyBjörn-selar och insåg att även om de inte är ergonomiska för barnet så är det en fördel att föräldrarna bär sitt barn - även om det är i en BB. Igår fick en mamma på Öppna förskolan prova min nya sjal till sin son och en i personalen provade att bära Sonja :) Trodde att jag skulle få gå därifrån utan henne. Eftersom hon är van att somna i sjalen och var trött bökade hon in sig med näsan i halsgropen på ÖF-fröken som smalt som smör.

Liv har blivit mer sjalgalen också, men hon föredrar ryggen. Lite jobbigt när hon hela tiden ska spotta ut nappen och ha en ny sval men det går. Hon sover middag på min rygg medan Sonja har sovit hos pappa i mei tai de senaste dagarna. Det är Nära Föräldraskap, det :)

http://www.jesperjuul.com/


http://www.naraforaldrar.se/


Kommentarer
Postat av: Johanna

Man blir glad av att läsa det här : - )

2006-12-15 @ 14:28:26
Postat av: Anna M

Man blir glad av att vara apmamma också! Det måste du testa när du ger vika för bebissuget :)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback