Retrograd menstruation

Varför under alla år har ingen nämnt det förut?! Vare sig läkare eller barnmorskor... jag har haft svåra menssmärtor jämt - med kräkningar och någon enstaka gång svimningar. Nu efter sista operationen plockades min sista äggledare bort och menssmärtorna är borta. Eller ja livmoderns arbete känns ju men det där svåra är borta. Jag fattade ingenting och sökte info och som med allt annat fanns svaret på SjalBarn som är världens bästa kunskapsbank. Retrograd menstruation. Ett ganska vanligt fenomen - speciellt i samband med endometrios. Det innebär att blodet pressas ut i bukhålan (el äggledarna då) och det ger svåra smärtor. Jo tack jag vet det! Hur många är det som lider av detta och inte vet om det? I och för sig är lösningen en definitiv steriliering men i mitt fall var ju äggledarna ändå värdelösa så jag hade kunnat göra den här operationen för längesen.

För den som inte känner till kvinnors anatomi:

schematisk figur �ver kvinnliga genitalia
Man har alltå ägglossning och menstruation som vanligt utan äggledare men ägget går ut i bukhålan och återbildas. det gjorde det på mig redan innan eftersom jag inte hade passage. Det är först när man tar bort äggstockarna som man slutar producera östrogen och menstruationen upphör.

Ovarium - äggstock
Uterus - livmoder
Tuba uterina - äggledare


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback