Lite ovant...

Jag är inte van vid att röra mig i miljöer där feminism fortfarande är ett förlöjligande av kvinnor... Där människor inte har insett att feminismen har återtagit sin rättmätiga plats och att det faktiskt är politiskt korrekt att vara feminist (i alla fall på ytan)... Jag insåg det när jag sa något till en man och smickrade honom med att han har en feministisk grundsyn och det blev knäpptyst och folk skruvade på sig och jag förstod snabbt att här var det ingen komplimang att vara feminist. Det var fortfarande synonymt med kvinnor som inte gör sitt yttersta för att vara sexuella varelser = ingen bh och hår under armarna. Då sa jag till mannen i fråga: Har du bh? - Nej! Har du hår under armarna? - Ja! OK, då är du ju feminist! I rest my case! Jag blir lite bestört att det finns sååååå många kvinnor som tycker det är löjligt att det finns andra kvinnor som tycker att det ska vara jämställt på alla plan. Att det finns kvinnor som inte tycker att deras döttrar ska behöva växa upp som exploaterade kroppar som inte respekteras. Att behöva "klä ut sig" till kvinna varje dag genom att undergå diverse omvandlingar. Som någon klok feminist har yttrar: De enda naturligt hårlösa kvinnorna är små flickor och Barbie - vem är det vi ska efterlikna? Kvinnomisshandel och våldtäkter ÄR kulturella företeelser och förekommer i alla kulturer i samma utsträckning. Annars är ju en favorit att invandrade män slår sina kvinnor för att de kommer från en sned kultur medan våra män slår sina kvinnor för att de är sjuka... Frågan är när man övergår från att vara frisk med sjuk kultur till sjuk med frisk kultur... andra eller tredje generationens invandrare kanske... En man som blir våldtagen av en annan man skulle aldrig ifrågasättas för att han hade svarta kalsonger på sig... En kvinna som har svarta underkläder på sig har därigenom mer eller mindre samtyckt och då frias förövaren. Men nej, det är ändå löjligt med feminism!! Kvinnor som efter åratal av misshandel och psykisk terror dödar sina män döms till strängare straff än män som dödar sin kvinna efter att också utsatt henne för åratal av misshandel och psykisk terror. Gud vad löjligt det är med feminism!! De är säkert flator allihopa!! Och att vara flata är ju löjligt! Eller så är de så osexiga att de aldrig får sex... så är det nog!
image875

Kommentarer
Postat av: Persilja

Hittade hit via någon annan som jag inte minns just nu och gillar dt du skriver. Särskilt reaktionen på Anna Wahlgrens skitsnack. Tänker nästan aldrig som hon-"femminutersmetoden" bah!
Dina feministtankar är också sköna. Jag skrev om liknande tankar igår fast på en sjuåringsnivå. Fick många kommentarer och det är intressant! Det är svårt att forma barn idag då livet inte är jämställt och inte världen heller. Men man gör så gott det går. Jag har tre pojkar och 1 flicka. Har alltid gått mina egna vägar. Ammat dem alla till fyra-femårsåldern, låtit dem sova med oss så länge de velat (de kommer fortfarande om nätterna) osv. Det är inte ofta man stöter på likasinnade. Fast jag har gjort något som inte feminister gillar; varit hemma med barn i tio år. Inte för att jag inte vill vara jämställd utan för att jag velat njuta av tiden med fyra barn tätt. Maken har inte kunnat vara hemma pga eget företag och detta har puttat mig i ett fack i mångas ögon, vilket retar mig ofantligt. Man kan faktiskt vara feminist och hemma med barn, fast det är det många som verkar ha problem med. Hjälp vad jag kom att skriva mycket här nu då. Blir så glad när jag hittar någon med liknande tankar. Även om vi utrrycker oss annorlunda...

Postat av: Anna M

Hej Persilja! tror jag känner igen ditt nick från något AP-forum... kanske AFF:s? Lämnade det eftersom jag tyckte det var med debatt än stöd. Visst måste man kunna vara feminist och se att det finns olika biologiska förutsättning när det t ex gäller att ta hand om små barn. Och att man själv vill vara hemma med dem. Jag kan hålla med Annica Dahlström om en hel del. Jag tycker att problemet är att olika delar av livet värderas olika. Att ha varit hemma med flera barn skulle ses som en j-vla merit istället för en lucka i cv:n. Nu ska jag lägga småfisarna sen ska jag dyka in hos dig :) Tack för din kommentar. Den gjorde mig glad!

2007-11-17 @ 11:53:50
URL: http://tartmamman.blogg.se
Postat av: Persilja

Nej, jag har inte varit in på några forum vad jag vet. Så det var nog inte jag! Vet du vad jag tycker är "värst" i alla debatter om jämställdhet? Jo, att det handlar om karriärerna först och främst. Att det ses som ett offer att vara hemma med sina barn. Inte som en vinst. Okej en DEL framställer det som en vinst, men då endast när pappan är hemma...(Ironiskt som tusan.) Man glömmer hela tiden barnen. Vem debatterar för DERAS bästa. Att ha en förälder (oavsett mamma el pappa) som faktiskt gladeligen är hemma med dem utan att vara fokuserad på sitt eget liv under deras minsta år borde ju ligga i små barns intresse? Eller? Hur många små kottar VILL vara på dagis åtta timmar om dagen mot att få pula på hemma i lugn och ro? Men jag märker att en sån som jag som valt att vara hemma inte kan föra denna debatt. Jag är en nagel i ögat i arbetande föräldrars dåliga samvete. Jag vet att man i dag måste jobba för att försörja sig men det finns inget som säger att man måste jobba så mycket som folk faktiskt gör idag. Det går att minska sina kostnader genom att bo skruttigt, inte topprenovera, inte resa, inte ha två bilar osv osv. Det GÅR. Men få vill. Eller de vill säkert men man gör inte så Sverige. Då blir man lite utstött ur samhället...
Vad jag menar är att i debatten om föräldraledigheten fokuserar man på fel saker. Man borde istället resonera om förlängd föräldraledighet där föräldrarna själva bestämmer vem som tar ut den. Den ska också ge pensionsfgrundande poäng och vara ett plus i cv:n som du säger. Då skulle en massa saker i samhället bli bättre: ungdomars oro och vilsenhet. Brottsligheten, buset, skolproblemen osv osv. Äh, fan, jag kan hålla på hur länge som helst. Kontentan är att det är en samhällsvinst om föräldrar vill ta hand om sina barn och det ska belönas. Inte bestraffas. OCh feminismen (den "erkända") hjälper till att straffa därför att de ser ner på de som väljer att vara hemma lite längre än vanligt, men BARA om de är kvinnor.
MÄRk väl, en man beundras. Suck! Tack för din kommentar hos mig!

2007-11-17 @ 15:24:11
URL: http://fyrabarnsmamman.bloggagratis.se
Postat av: Anna M

Kära syster du har så rätt i allt *ryggklapp* Jag håller på med att starta upp en föräldracirkel om att behålla anknytningen upp i åldrarna. Ditt sätt är förstås det bästa men svårt för många - för oss har det inte varit möjligt men jag har gått ner i tid. Det skulle vara sååå kul om du hade bott här och varit med :)

2007-11-17 @ 16:32:42
URL: http://tartmamman.blogg.se
Postat av: Persilja

Nej, det är ju inte ekonomiskt möjligt för de flesta, tyvärr. Men kul att det inte ger dig röda blixtar ur ögonen iallafall! ;D Hade varit skitkul att få vara med!!!

2007-11-17 @ 20:12:48
URL: http://fyrabarnsmamman.bloggagratis.se
Postat av: Lindelou

Såg du att jag var en flata på facebook:-)? Gör testet och kolla in frågorna.Har du portmonnä eller plånbok.....
Föräldracirkeln är jag intresserad av!
Håller med om att om jag är hemma så säger ingen ngt om det(Sedan 2001)för det var ju det jag ville. Men om maken är föräldraledig så ojar sig alla! Indirekt så vill han inte det mao,för han är man.

2007-11-18 @ 20:51:14
Postat av: Anna M

Ska testa mig! Har misstänkt länge att jag är lagd åt "andra hållet" ;)

2007-11-18 @ 21:01:27
URL: http://tartmamman.blogg.se
Postat av: Anna M

Jupp, lika lesbisk som Anne Hersh...

2007-11-18 @ 21:15:07
URL: http://tartmamman.blogg.se
Postat av: Lindel0u

Oj,det är ju nästan värre än Portia de Russo;-)

2007-11-18 @ 21:59:44
Postat av: karolina

hejja!

2007-11-18 @ 23:40:23
URL: http://karhel.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback