Kycklinggryta för sjuklingar

Det blev vuxenmat men barnen äter ju numera samma mat så egentligen är kategorierna överflödiga... Nåväl, här kommer receptet på kycklinggrytan jag lagade åt min man när han kom hem från sjukhuset. Barnen älskade den - både stora och små. Och maken tog med sig i till sjukhuset när permisen var över.

image341



Jag använder kycklingfiléer av den enkla anledningen att jag tycker det är läskigt att hantera hel kyckling :( Jag marinerade dem i några timmar i rikligt med ajvar relish - mild (brukar ha stark men köpte mild av misstag och det passade fint nu), olivolja, citron, chilipeppar, salt, soja. jag försökte få upp flaskan till balsamvinägern men misslyckades så citronen är istället fär den. Kycklingen var skuren i centimetertjocka skivor/strimlor. När jag tyckte att jag ville laga maten så öste jag ner allt - marineringen också - i en sauteurpanna som var upphettad. Fettet i marineringen räcker att steka i. När alla kycklingbitar brynts lite så hällde jag på lite vatten och en halv tärning hönsbuljong. Därefter 3 dl havregrädde. Jag kryddade ytterligare med en aning curry vindaloo, svartpeppar och spiskummin. Till sist tillsatte jag frysta herrgårdsgrönsaker som fick koka med så längee som riset kokade. Som vanligt äter vi basmati-ris. Och som vanligt är allt på en höft :) Jag låter alltid Ulf eller Erik smaka av eftersom jag inte äter kyckling.

Kommentarer
Postat av: ingrid

låter som en supergod kycklinggryta detta. Vet du vad som ingår i ajvar relish? Kanske sånt mina allergiker inte tål.
/ingrid

2007-03-08 @ 00:00:34
Postat av: Anna M

aubergine ,paprika, olja, vilök, slt och vinäger.

Postat av: ingrid

oki tack för det anna. Då kan allafall mina stora barn äta det. Ska testa det receptet här framöver.
/ingrid

2007-03-08 @ 12:36:47
Postat av: Linda

Tips till den som jag och Tårtmamman tycker att det är läskigt att hantera rått kött tex kycklingfile: Jag tar kycklingfilen med en gaffel och klipper bitar när jag ska göra gryta eller dyligt.Då slipper man ta i köttet som när man skär.Det finns säkert fler trix:-) Jag äter kött,men hatar att känna lukten och ta i rått kött.Sen är jag otroligt kräsen.

2007-08-02 @ 21:41:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback