Indisk dhal - på mitt sätt

image342

Idag var jag såååå sugen på dhal att jag bara måste laga iordning en laddning trots att det knappast är den typen av kost som en tarmopererad ska ha. Jag älskar att göra dhal för det luktar indiskt hemma i flera dagar :) Nu gjorde jag så mycket att det räckte att frysa in efter att jag och vårt födelsedagsbarn Erik 15 ÅR IDAG!!! hade tagit ett par rejäla portioner.

Ingredienser:

röda linser ca 250-300 g
1 strimlad lök
vitlök
mycket curry vindaloo
1 tsk spiskummin
massor med chilipeppar
2 cm riven ingefära
2 msk tomatpuré
½-1 tärning grönsaksbuljong
strimlad paprika
purjolök
soja
salt
vatten

Bryn löken och fräs kryddorna lätt. Tillsätt allt utom purjolöken. På med locket och koka i ca tio, femton minuter eller till linserna är färdiga. Skär purjon fint och strö över . Serveras med ris.

Kommentarer
Postat av: Anna M

Erik fyllde ju igår när jag började skriva inlägget.

Postat av: Anonym

Detta låter gott! Och säkert något som fam vegetarianer gillar... Fast..har du inget annat att ge till den nyopererade...?

2007-03-09 @ 15:23:44
Postat av: Anna M

Jorå! Han fick grönsaksbiffar och ris. Men idag har han faktiskt ätit lite dhal han med.

2007-03-09 @ 15:58:23
URL: http://tartmamman.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback