Tant! :)

Idag när jag stod och packade ner mina varor i kassarna i mataffären hörde jag en liten flicka fråga kassörskan - som är ett eller ett par år yngre än jag - om hon var en tant. -Nej, jag är ingen tant, protesterade kassörskan med ett skratt. Jag är en flicka!! Jag fnissade till och hon märkte det. Jag sa att det var det bästa som hänt mig - att bli tant. Det är sant. Innan jag blev tant slet jag ont för att vara på ett sätt som inte var jag. Jag trivdes aldrig riktigt i mina kläder och varje gång modet växlade fick jag nya problem. Så närmade jag mig 40 och insåg att jag var en tant och att jag kan handla vilka kläder jag vill var jag vill. Och jag sjönk sakta ner i det ulliga, gulliga Gudrun-Sjödén-träsket. Sedan dess har jag fått en starkare identitet också. Alltså  anser jag att utsidan och insidan är starkt sammanbundna. Jag är väl knappast den kalaspingla jag var förr, men vem orkar upprätthålla något sådant? Om det varit viktigt kanske... Fåfäng är jag fortfarande, men idag söker jag inte bekräftelse i andra och speglar mig inte i andra. Jag köper kläder som ingen jag känner har och klipper mig i frisyrer som känns bra på just mitt huvud. Förr brukade jag få komplimanger. Nu är det mååååååååååååååååååånga år sedan någon sa något överhuvudtaget om mitt utseende - förutom konstateranden om viktupp- och nedgång. Tänk att jag överlever ändå. Förr var mitt självförtroende beroende av att få höra att jag var fin och bra, men nu när jag aldrig får höra det är jag starkare än någonsin.

LEVE TANTEN!!

 
Grandma 






Kommentarer
Postat av: johannapannan

fast jag tycker att GS har agnska goa och sköna kläder.. oM jag får säga mitt. Fst då är jag kanske tant jag med? ;-)
det är starkt att hitta sig själv och stå för det. Bara vara liksom. kram!!

Postat av: Anna M

Men du är pedagog så du har GS-dispens ;)

2007-06-24 @ 21:38:55
URL: http://tartmamman.blogg.se
Postat av: Ann-Marie

Du vänder på begreppen Anna! Härligt! Varför ska man vara så rädd för att bli sedd som Tant? Varför har uttrycket "tant" närmast ett löjets skimmer över sig? Tantvarning! Va!?!?!
När jag var liten (vilket är många år sedan...) kallade man alla vuxna kvinnor för "tant":min mammas väninnor, andra bekanta, tanter på stan mm mm. Då var Tant bara ett uttryck för en vuxen kvinna! Sedan har åldersfixeringen tagit över, man ska var "flicka" (herregud så löjligt att kalla sig flicka när man är vuxen...!) och Tant är en löjlig figur i hatt och handväska!
Första ggn jag blev kallad för tant var jag 14 år. Jag var ute och drog min nyfödda systerdotter i vagn när en mamma sa till sin tvååring något om tanten, syftande på mig! En svindlande känsla! Vad jag kände mig vuxen!
Är Gudrun verkligen BARA tantigt? Ja kanske...men hon har så många unga, snygga modeller i katalogen som ju inte ser ut som tanter alls...
Vad är en TANT?

2007-06-25 @ 22:21:43
Postat av: Anna M

Jag tror bara att tant är en sorts avsexualiserad kvinna och det är nog så jag känner mig. Jätteskönt!!

2007-06-25 @ 22:36:49
URL: http://tartmamman.blogg.se
Postat av: Ann-Marie

Aha...! Intressant definition..

2007-06-26 @ 21:49:36
Postat av: Karin

hissa flagg den 12 maj nästa år för då är det kulturtantdagen. Du hör verkligen in i den kategorin, du bär GS kläder, du är intellektuell och du..japp du är en tant ;-)

2007-06-27 @ 23:30:34
Postat av: norkmedoo

precis sådär känner jag också! :D
det är bara min man som ser om jag lagt en av mina tovor på ena eller andra sidan ansiktet och att jag ibland hittat något riktigt gammalt i garderoben som plötsligt ser lite piffigt ut *ler* ... tant? hm, smakar på ordet...
du har gett tant en ny och mycket positivare känsla tant anna
kram

2007-06-28 @ 22:39:51
Postat av: Anna M

Fast du Norkan är väl det mest otantiga jag kan tänka mig ;) Fast att vara snygg och fräsch gör ju inte att man inte är tant... Får omvärdera dig kanske *fniss*

2007-06-28 @ 22:45:55
URL: http://tartmamman.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback