Mammas sjottaltårta/Choklad-banantårta med smörkräm och cashewgrädde

Idag snickrade jag ihop en alldeles egen chokladtårta. Torsten var med och skopade och vispade, men sen när han såg att det blev fyllning ville han inte ha.


Botten


3 dl vetemjöl

2 dl fruktsocker
2 tsk vaniljsocker
2 tsk bakpulver
3 msk kakao
50 g mjölkfritt margarin
2 dl havremjölk
1 banan
 
Smält margarinet. Blanda de torra ingredienserna. När margarinet svalnat blandar  du i det och mjölken. Sist den mosade bananen. Ös ner i en bröad form - gärna springform. Ett smarrigt tips är att skippa ströbrödet och ta kokos istället. Grädda i ugnen i 30 minuter på 175 grader.

Glasyr

50 g mjölkfritt margarin
2 msk havremjölk
2 msk kakao
2 dl florsocker

Blanda allt utom florsocker i en kastrull. rör under uppvärmning och när margarinet är smält ta bort katrullen från plattan och rör ner florsockret.

Smörkräm

3 äggulor
3/4 dl fruktsocker
1 dl havregrädde
100 g mjölkfritt margarin

Sjud upp alla ingredienser utom margarinet. Ta kastrullen från plattan och rör ner margarinet till det smälter. Ställ smörkrämen svalt.

Cashewgrädde

Här har jag inte något recept utan tar så mycket orostade, osaltade cashewnötter som jag tror det ska gå åt. Kanske 100-150 g. Mixa till de blir som ett mjöl. Tillsätt vatten medan du mixar till det blir en jämn och lagom tjock kräm. Tillsätt lite vaniljsocker.

Jag skar botten bara mitt i så det blev två delar. Smörkrämen och cashewgrädden smetades alltså på varann. Och så på med locket och ös över glasyren. Min kaka blev verkligen inte så snygg, men den var supergod. 

 
Birthday Banner 






Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback