Ät dig frisk!

En rubrik som lovar med än den håller :) Tänkte ändå tipsa om mat som är extra viktig - extra nyttig.

Jag börjar med att slå ihjäl en myt: VITLÖK är inte så jädra nyttigt!! Jo, förresten, om vi äter enorma mängder. Det vi använder  - 1-3 klyftor i maten - gör faktiskt varken till eller ifrån. Däremot är det gott!

Lila Broccoli är superdupernyttigt! Massor med folsyra. Sen blir den grön och är fortfarande nyttig, men efter ett par dagar är de flesta näringsämnena borta. Ofta är det bättre att köpa fryst broccoli. Bäst är att köpa broccoli med lila knoppar och tillreda och äta direkt. Broccoli ska ge ökat cancerskydd. Ett annat bra sätt att få i sig folsyra är att göra som jag. Drick apelsinjuice! Folsyra är bra för celldelningen.

Ingefära är nog bra mot allt. Matsmältningen blir bättre. Förbränningen ökar. Blodcirkulationen blir bättre och man kan sluta röka med ingefära!! Det gjorde jag som var storrökare för sex år sedan. 30 cigaretter om dagen fick jag i mig... jag brukar göra te på ingefära och honung när jag är förkyld. Det blir bra hostmedicin.

Chili ökar förbränningen och är bra mot magsår - tvärtom vad många tror. Minskar risken för blodpropp också. Jag har chili i allt.

Zink är jätteviktigt för immunförsvaret. Man kan tydligen se på tungan om man har zinkbrist. Om man har en spricka på mitten av tungan ska man äta mer zink. Skaldjur, pumpafrön, nötter, mjölk och hårdost är nyttiga zinkkällor. Ost blir man ju lycklig av också .) Faktiskt mycket lyckligare än av choklad.

Vi kvinnor ska ju se till att få kalcium i oss.  Bra att äta då är lila broccoli, spenat, grönkål, tofu, fisk, mandel och så alla våra mejerivaror förstås.

En myt om nötter och mandlar ska vi också slå ihjäl: Man blir inte tjock av dem. De är feta, men de ger såpass hög mättnadskänsla att man inte äter för mycket. De innehåller bl a e-vitamin, järn, zink, magnesium, selen, b-vitamin. Nyttigast är vår vanliga sötmandel.

Har man problem med kramp ska man äta mycket torkad frukt som innehåller kalium.

En bra grund är att äta sju gånger mer basbildande födoämnen än syrabildande. Om man har ledproblem ska man bara äta basbildande livsmedel. Exempel på basbildande är frukt, rotfrukt, råkost. exempel på syrabildande är kött, bröd, pasta, kaffe, vin, mjölkprodukter. Fasta kan vara bra, men ett alternativ till fasta är strikt basbildande diet i en vecka. 

Om man vill öka förbränningen i kroppen - vid bantning t ex - ska man växla mellan kaffe och grönt te. Det kan ju vara bra att göra det av andra skäl. Grönt te är väldigt stoppande och kaffe laxerande så de väger upp varann :) Det gröna teet skyddar mot hudcancer och kan vara bra för soldyrkare, men förlita er inte på teet!! 

Fet fisk är toppenbra källa till omega 3 och 6 men man kan hitta dem i rapsolja och linfröolja med. 
Rättelse: Omega 3 finns i fisk och omega 6 i raps- och linfröolja. I kapslar som efalex finns båda fettsyrorna vilket gjort mig lite förvirrad :) Ber så hemskt mycket om ursäkt för villfarelsen.
 Meditate 

Att ta hand om sig är bra. Att tycka så mycket om sig själv att man unnar sig själv det bästa :)





Kommentarer
Postat av: Johanna

Tänkte skriva att du glömde nämna grönt te men sedan såg jag att du hade skrivit om det : - )

Ha en trevlig mys-pys-helg med barn & make!

Såg flera söta barn i skidbacken idag.. skickade några "hintar" till David men än är det nog inte dags men man får ju drömma lite *tihi*

Postat av: johannapannan

men vilken bra information! ska läsa mer ordentligt vid tillfälle. LIla brocoli.. hm.

Vad gäller att baka med ettåringar så går det alldeles utmärkt. Ja det beror väl visserligen på hur känslig man är för kladd som mamma men annars så. Kladdiga kakor att banka på eller bullar att kladda med funkar.
Och tårtan dekorerar väl gärna kanske?

2007-01-14 @ 06:52:56
URL: http://johannapanna146.blogg.se
Postat av: Rickard

Det var ett intressant inlägg med mycket bra information, men fet fisk är väl främst en god källa till omega-3, och omega-6 finns väl mest i kött?

Om du vill veta mer om grönt te så kan du klicka min URL. Där finns lite fakta om grönt te.

2007-01-18 @ 17:47:58
URL: http://www.omte.se/gront/
Postat av: Anna M

Den fiskolja som många föräldrar ger sina barn med adhd och autism innehåller båda delar... kanske är den berikad då... Ska kolla upp det.

2007-01-18 @ 20:38:50
URL: http://tartmamman.blogg.se
Postat av: Anna M

Omega 6 finns i fröoljor. Linfröolja tror jag främst.

2007-01-19 @ 00:45:18
URL: http://tartmamman.blogg.se
Postat av: Rickard

Just det, fiskolja till barn brukar ju också innehålla lite omega-6. Det hade jag glömt, men vanlig fiskolja innehåller inte någon omega-6 vad jag vet.

Det stämmer att fröoljor innehåller en hel del omega-6, se tabell med olika oljor här: http://www.omega-3.se/livsmedel.html#olja

2007-01-19 @ 16:14:26
URL: http://www.omte.se/
Postat av: Anna M

Fin sida du har, Rickard! Törs nästan konstatera att du är teälskare :) Har du fler sidor?

2007-01-19 @ 20:47:13
URL: http://tartmamman.blogg.se
Postat av: Rickard

Tack, jo jag dricker en hel del te faktiskt.

Jag har några andra sidor också, men de är inte så intressanta.

2007-01-22 @ 11:38:08
URL: http://www.omte.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback