Basmati-diet

52005-308

Torsten har kommit in i basmati-perioden igen. Han äter basmatiris till frukost/lunch/middag. Man får vara glad att det inte är vaniljglass - det förekommer. Den som tror att man kan styra det här HAR FEL!!! Om han inte får det han bestämt sig för, svälter han hellre. Jag besitter själv den autistiska envisheten och jag vet hur bestämd man kan vara. Det är nog det enda drag som jag kan säga att han fått från mig och som inte är riktigt sunt. Envis in i döden :) Jag ser till att komplettera hans ensidiga kost med vitaminkomplex och järntillskott.

Systrarna tyckte också att ris var gott så jag lagade en risotto åt dem:

1 dl basmatiris
1 klick margarin
2½ dl grönsaksbuljong
1/4 gul lök
1 tomat
1 msk hackad spenat
½ dl quornfärs
½ dl MiniMax (sojaersättning som komjölkskonsumenter kan byta ut mot mjölk eller grädde)
salt
peppar

Fräs riset i margarinet i kastrullen och häll sedan på buljongen.  Finhacka löken och tomaten och tillsätt de övriga ingredienserna. Koka med lock på svag värme i 10 minuter. Jag fick lite för mycket vätska i min risotto så jag redde av med lite maïzena. Jag ville inte tillsätta mer rismjöl eftersom ris är stoppande och Livs mage är lite känslig för sånt. Speciellt när hon ätit antibiotika och håller på att få ordning på tarmen.

Kommentarer
Postat av: mat-malva

Risotton lät god! Tårtis kanske skulle trivas i indien. Där äter de väl ris till frukost!? ;-)

Postat av: johannapannan

Är han inne in sin "vita" period? Minns att det var jättevanligt att man har en vit fas där man bara äter vit mat. Eller hur?S tämmer va?

2007-02-19 @ 19:55:20
URL: http://johannapanna146.blogg.se
Postat av: Anna M

Han har en ständigt vit period. Det är jättevanligt att personer med autism enbart äter vit mat. Ris, pasta, vitt bröd, pannkakor. That's it!

2007-02-19 @ 20:33:38
URL: http://tartmamman.blogg.se
Postat av: johannapannan

kan man lura i honom någonting mer.. vad mer finns som är vitt *knådar mig själv i huvudet...*

2007-02-22 @ 19:51:19
URL: http://johannapanna146.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback