Det fattas mig

människor att prata om mitt föräldraskap med... Det fattas mig en äldre generation mammor att bolla med. Jag tror att det vara Eva Stjernberg som sa under en föreläsning jag var på att kvinnor som har goda relationer till andra kvinnor i familjen/släkten blir bättre mödrar. Jag förstår att det är så för utan de relationerna är man lite vilse. Jag saknar förstås Nancy varje dag. Hennes barn är vuxna men hennes minnen av småbarnstiden var klara och hennes råd kloka. Jag ska boka in en tid till BVC tror jag...

Det jag tänker på är att både Liv och Sonja är så lynniga. De får naturligtvis inte tillräckligt med uppmärksamhet och närhet eftersom de är två... ständigt dåligt samvete... De råkar i affekt och skriker som tokar. NPF, tänker jag förstås fast de är två alldeles vanliga små tjejer. Men utan att få höra det av en människa utan erfarenhet av barn med funktionshinder så finns tvivlet där. Jag behöver höra att det är perioder som alla barn går igenom.

När man har småbarn och är fyrtio år gammal så finns det inte många andra småbarnsföräldrar att vända sig till. De flesta är femton år yngre. Jag tror att jag vill ha en Nanny Frost att prata med - fast jag inte är så värst förtjust i hennes naughty--metoder...

Kommentarer
Postat av: Ingrid

Hittade hit av en slump och tyckte det var roligt att läsa. Är 41 med 4 barn mellan 22 och 0,5 år.
Intressant att ta del av dina tankar.

Postat av: ingrid

har man barn med funktionshinder tror jag dels att man plågas av det ständiga dåliga samvetet gentemot de andra barnen. Sen har man ett barn eller flera med funktionshinder funderar man såklart över de andra med. Nu har jag inte träffat dina tjejer så jag kan inte säga vare sig bu eller bä. Men nog har alla barn svåra perioder då de hamnar i affekt osv. Det som är är väl om de inte kommer ur detta o det känns som ett stort problem...men det där vet du ju.
kram

2007-04-02 @ 20:30:47
URL: http://incans.blogspot.com/
Postat av: angela

Hej tårtmamman! brukar tassa in och läsa här lite då och då...min genväg är via aff:) Jag är mamma till en snart 7årif pojke med autistiskt syndrom och en 'normalstörd' 5 årig dotter. Jag känner verkligen igen det du säger trots att jag är en av dom som är 15 år yngre...min mamma och fyra systrar lämnade jag i australien då jag flyttade till sverige.
skickar kramar och massor med cyberenergi till dig:)
kram

2007-04-02 @ 20:52:26
Postat av: Anna M

Hallå Ingrid & Angela! Kul med nya läsare som ger sig tillkänna! Välkomna tillbaka!!

2007-04-02 @ 21:45:10
URL: http://tartmamman.blogg.se
Postat av: Emelie

Joo, visserligen en utav de som är en 15 år yngre kanske, men väl med en son som är i samma period som Liv & Sonja. Och då är han (än sålänge) ensambarn som får precis all uppmärksamhet. Han tar inte motgångar så bra, han skriker och verkar allmänt missnöjd för tillfället. Jag hoppas och tror att det går över för dom alla.
Kram.

2007-04-07 @ 22:17:21
URL: http://www.iscalda.se/060109
Postat av: Anna M

Hej Emelie! Ingen bebis ännu? Ja man får hoppas att de snart lugnar ner, våra små gryn :) Det blir jobbigt för dem om de ska vara så här i längden...

2007-04-07 @ 22:26:40
URL: http://tartmamman.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback