Kikärts- och linsgryta med potatis

Idag har Liv & Sonja ätit en het kikärts- och linsgryta som blev till genom vi-tager-vad-vi-haver-matlagning. Jag brukar använda en emaljgryta och slänga ner alla ingredienser till en enda röra. Den ska ju ändå mosas ihop. Eftersom jag aldrig lagar mat efter recept själv så blir allt på en höft.

Potatis
Gul lök
Lite grönsaksbuljong
Kikärter
Röda linser
Broccoli
Morot
Chilipeppar
Spiskummin
Curry Vindalo
Svartpeppar
Salt
Olivolja

Linserna tar 10-15 minuter att koka så jag skär ner allt annat så att det ska passa den koktiden. Morötterna skär jag i riktigt tunna skivor eftersom de är så svåra att mosa om de inte är riktigt färdigkokta.

Barn gillar starka kryddor mer än man tror. Den här grytan brände lite på tungan men de åt med glupande aptit. Sen har de pruttat kikärter hela kvällen :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback