Att berika maten åt matvägrare

Torsten äter i princip bara bröd & pasta. Han har börjat smaka kött och äter hamburgare då och då. Inga grönsaker och inga källor till kalsium - förutom sesamfröna på hamburgerbrödet. Så här gör jag för att få i honom några näringsämnen:

Berikar juicen med Mivitotal - ett vitaminkoplex som har lite smak av apelsin. Jag häller bara på litegrann så att inte smaken slår igenom. Bättre att han äter lite än ingenting. Han får en tesked i varje glas juice.

Saften berikas med Ferronol, som är en växtsaft liknande blutsaft men med lite mildare smak. Lättare att dölja. Också här så lite som möjligt. Ferronol går också o hallonsylten till pannkakorna.

Apropå pannkakor så görs smeten med dinkelmjöl. Jag river ofta ner lite potatis och morot. Trots att havremjölken är berikad med kalsium redan så tillsätter jag lite dolomitkalk + magnesium.

Hamburgerbröd har lock. Där kan man också gömma lite kalk.

Dags behovet av kalk är 600 mg om dagen för honom och järn är 8 mg. Järnet kan jag fixa men kalket är svårare. Mivitotal innehåller de mineraler han behöver och även om han inte får i sig rekommenderad dos så är det värdefullt att han får något ändå.

Kommentarer
Postat av: Anna(Wynja)

Hej! Vad bra med tips på nyttigheter att gömma i maten! Tack! Min lilla H, som är 11 nu, äter, men fel saker. och han medicinerar vilket gör att han har ökat enormt i vikt :( Har du fler bra tips? Kram//Anna

2006-11-25 @ 17:02:12
Postat av: Anna M

Hackad spenat och rivna morötter somjag gömmer i allt :) T ex köttfärssås (i vårt fall quorn) och i lasagne.

Postat av: Sussi

hej!



Vart köper du dolomitkalken och vad kostar det? Har googlat runt men hittar nada.



Varma hälsningar Sussi

2009-02-27 @ 08:52:28
URL: http://zusiq.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback