Sällsynt men...

...idag gör jag det. Jag gråter över min sons autism. Över hans annorlundaskap. Han ska börja skolan - särskolan - men han får inte gå på fritids där utan ska gå på ett vanligt fritids. Jag blir så ledsen och orolig. Vad ska han dit och göra? Vem ska han leka med? Hur kommer han att hantera att bli utstött? Nej det går inte... jag får gå ner ytterligare i tid. Jag får börja jobba halvtid och sen försöka lösa det med något annat extrajobb... jag vet inte. Jag kan inte för några pengar i världen utsätta honom för det här. Det finns fritids vid särskolan men vi hör inte till det rektorsområdet och då får Torsten inte gå där. Han ska med färdtjänst till vårt rektorsområde där han inte känner någon.

Och så slutade ju Torstens kompis på dagis M i våras och ev ska han komma hit på söndag och de har inte setts på över ett halvår och så säger han: Min bästa kompis... för han har aldrig haft någon annan... han är så sårbar och han har så lite.

Nej idag är det så ledsamt....

Kommentarer
Postat av: Monica

Kram Anna! Jag sitter också här och gråter just nu men av lite andra anledningar, som du får veta snart. Livet är så jävla orättvist ibland. Och jag vet precis hur du känner. Så många gånger har jag gått igenom det där. Stor bamsekram!

Postat av: Lotte

Känner igen den välbekanta känslan i magen.



Kram.

2009-02-13 @ 20:46:30
URL: http://www.akitas.se
Postat av: Jenny

Kramar till dig!

2009-02-13 @ 22:17:16
URL: http://nennyland.blogspot.com
Postat av: Stina

Tänker på Torsten, dig och familjen. Kram till er alla.

2009-02-14 @ 08:27:29
Postat av: Fredetta

Men, det måste väl ändå gå att ordna så han får gå på samma fritids som sina blivande klasskamrater! Hävda trygghetsskäl och allt vad du kan komma på - annars får väl LSS gå in och betala placering där om det är fråga om pengar. Usch vad arg jag blir.

Kram Anna!

2009-02-14 @ 10:56:31
Postat av: IngridL

Åh Anna, jag känner så med er! Får ont i magen vid tanken.

kram

2009-02-14 @ 13:07:44
URL: http://moa.dreamlandproject.se
Postat av: lillkillensmamma

Kram!

2009-02-14 @ 13:43:41
Postat av: ingrid

Kram till dig anna!

Här har vi det likadant med stoffe. Han har inga vänner. Fritis finns på hans skola men inget fungerande för honom. Det finns barn med autism på det fritiset men stoffe är ju så personalkänslig o de kan inte ordna fram nåt bra så jag har slutat lägga energi på det ens.

Men försök att få till ännu mer att du vill ha det där fritiset.

2009-02-14 @ 14:20:24
Postat av: Monica R

Jag tror nog man behöver gråta emellanåt för att orka ta nya tag.. Tycker som du att det låter helt sjukt att han ska bilas till en annan skola för fritids! det skulle inte ens fungera för en unge utan autism..



Jag håller tummar och tår att det går att ordna på bästa sätt för T"



styrkekramar Monica R

2009-02-14 @ 16:44:02
Postat av: Christer Romson Lande

Kram!

2009-02-14 @ 17:44:11
Postat av: Lindel0u

Melvin kommer, och Torsten är Melvins bästa vän han med:-) Han kollar din blogg regelbundet och älskade filmen med Torsten busar.

2009-02-14 @ 19:48:33
Postat av: Pillan

Blir så leden när jag läser det du skriver... ska det verkligen vara så krångligt att till mötesgå er i detta läge??Alltså när det finns en lösning, Det är så på m ånga ställen tror jag... där sitter de med lösningen som skulle göra alla nöjda men de använder den inte av någon helt oförklarlig anledning..

Jag hoppas det löser sig

Kram Pillan

2009-02-15 @ 08:54:36
URL: http://blogg.passagen.se/pernillalarsson
Postat av: Ellen

Skjønner godt at du gråter. Det der er jo ikke riktig klokt!



Vår sønn har papirer på at han ikke kan gå på fritids i det hele tatt - fri lek og masse unger på ett sted er umulig for ham å takle. Men om vi får noe økonomisk kompensasjon fra nav (staten) av den grunn siden det betyr at vi ikke kan jobbe begge to 100% - det vet jeg ikke. Jeg vil være hjemme uansett.



Lykke til! Gråt først og kjemp videre!!!!



Klem

2009-02-15 @ 12:56:34
Postat av: anna m

Tack alla för era ord! Det hjälper mig att kämpa på!

2009-02-15 @ 18:10:23
Postat av: ia-fia

Det låter ju sanslöst!!



många långa kramar!

2009-02-18 @ 08:16:00
Postat av: Jaana

Ibland måste man lätta på trycket och gråta. Vår Hugo fick igår besked om att han ska börja skolan, särskolan, och hans första reaktion när vi åkte förbi och visade hans skoala var : Spela bandy med kompisarna...hoppas att han får kompisar..

2009-02-18 @ 11:33:41
Postat av: Helén

Visst är våra barn annorlunda men snälla ni ta inte ut bekymmer som kanske aldrig kommer och var inte för stolt för att söka vårdbidrag.

2009-02-21 @ 21:20:27
Postat av: anna m

Nu undrar jag Helén hur du tolkar att jag är för stolt för att söka vårdbidrag. jag har 3/4 vårdbidrag men det täcker ju inte upp så att jag kan jobba 50 % när maken bara har pension. Jag jobbar 75% idag. Och jag känner mitt barn och vet vad han klarar. Jag unnar honom lekkamrater och inte enbart en resursperson. Fritids är en ostrukturerad miljö - helt nytt för honom och en grogrund för dåligt mående.

2009-02-21 @ 21:48:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback