Svårare att få melatonin

Läkemedelsverkets hemsida:

Begränsning av licenser på melatonin

den 25 juni 2008

Circadin (melatonin) godkändes i juni 2007 och finns nu för försäljning i Sverige. Då ett godkänt melatonin-läkemedel nu finns tillgängligt, kommer nya licenser på melatonin i fortsättningen bara att beviljas när särskilda skäl föreligger.

Tablett Circadin 2 mg godkändes i juni 2007 och finns sedan några veckor för försäljning i Sverige. Då ett melatonin-läkemedel nu finns tillgängligt, kommer licenser för melatonin bara att beviljas om det av licensmotiveringen klart framgår varför godkänt Circadin inte kan användas.

Övertygande bevis för effekt av melatonin på barn saknas. Läkemedelsverket anser därför att behandling av barn i första hand bör ske inom ramen för en klinisk läkemedelsprövning.

Circadin är receptbelagt och godkänt för kortvarig behandling av primär insomni kännetecknat av dålig sömnkvalitet hos patienter som är 55 år och äldre.




Vi har lämnat in ny licensansökan för ett par veckor sedan men inte fått svar än så det verkar som att det blir avslag.

Tips på webbutik är
www.biovea.net  En engelsk webbutik som jag handlat av tidigare. Man betalar med kort och får snabb service.

Kommentarer
Postat av: ingrid

detta är skit verkligen. Äldste sonen fick sin licensmotivering godkänd i februari i år. Inga problem där inte. Men sen har det varit krångel med 18 åriga dotterns. OCH cirkadin funkar så här. Har man förut haft som hon 8 mg melatonin så får man nu ta 4 st tabletter av cirkadin. Kostar 163 kr för 5 dar o INGÅR INTE i högkostnadsskyddet. Vilket innebär för ett barn i vårt fall 800 kr,detta har vår läkare räknat ut åt oss. Vilket innebär för oss en kostnad på 4000 kr per månad.

2008-10-01 @ 14:19:49
Postat av: anna m

Jag köper 180x3 burkar 3mg melatonin från England för 450 kr.

Postat av: anna m

Jo jag hörde att det inte ingår i högkostnadsskyddet och att man inte får det för längre bruk. Och circadinet ska visst vara mer långtidsverkande vilket jag inte är intresserad av för mitt barn. Att melatonin är korttidsverkande är ju bra!!

2008-10-01 @ 17:38:00
URL: http://tartmamman.blogg.se/
Postat av: Mats

Vi har också lämnat in en licensansökan till Läkemedelsverket men inte fått något svar ännu. Circadin är inget alternativ för vår son då man inte kan få honom att ta tabletter (vi försökte lära honom att ta vitamintillskott i tablettform i ett halvår men han vägrade).



Måste man inte dessutom ta circadinet flera timmar innan det skall verka?

2008-10-01 @ 18:06:15
Postat av: anna m

Då rekommenderar jag Biovea men nackdelen är att det är mer pulver i de kapslarna... Vi ger 6-9 mg i 3 mg-kapslar.

2008-10-01 @ 18:51:04
URL: http://tartmamman.blogg.se/
Postat av: ingrid

de påstår att beståndsdelen i cirkadin är just melatonin. Men jag gillar inte det att det inte ingår i högkostnadsskyddet. Och inte heller att det ska ges till de över 50-55 år och inte ska användas för långtidsbruk.

Ska vi föräldrar få sova eller?

Jag har tyvärr inget kort så jag kan inte beställa saker från england. Hur länge räknar du med att det för 450 kr ska räcka?

2008-10-01 @ 19:39:42
Postat av: anna m

Jagkan beställa åt dig om du vill... Torsten tar 6-9 mg per dag så varje burk bör räcka i sextio dagar... alltså ett halvår.

2008-10-01 @ 20:02:09
URL: http://tartmamman.blogg.se/
Postat av: ingrid

tack snälla du! Vi kan väl ta det över mailen. Isåfall blir det väl ett skäl för att vi verkligen får ses IRL! Har du förresten nåt behov av flickkläder eller pojkkläder beroende på vad de har för storlekar. Jag ska rensa ur massor här.

2008-10-01 @ 22:12:42
Postat av: anna m

Jag ska troligen börja jobba i kga i november så vi kan ta det då. Behöver ni innan kan jag skicka... så ni klarar er!

2008-10-01 @ 23:15:15
URL: http://tartmamman.blogg.se/
Postat av: Ann-Marie

Så då kanske det kan bli lunch på en central restaurang med asiatisk meny?....



Säger Ann-Marie som verkligen beklagar detta med melatoninet och önskar att någon snarast drar igång en "klinisk läkemedelprövning"

2008-10-03 @ 11:42:14
Postat av: anna m

Absolut indisk lunch!!

2008-10-03 @ 13:18:07
Postat av: Ann-Marie

Det ser jag fram emot! Håller tummarna för att du får det jobbet!

2008-10-04 @ 09:27:39
Postat av: anna m

Jag kommer alltså sluta på uppdraget i Degerfors men vara kvar i min anställning på bemanningsföretaget. Förhoppningsvis. Inga papper är skrivna. Bara halva löften. Men det dyger åt mig :)

2008-10-05 @ 16:24:25
URL: http://tartmamman.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback