Nya sjukförsäkringen garanterar utslagning

Regelverket för sjukförsäkringen har förändrats drastiskt. Man kan inte längre vara långtidssjuk. Tidsbegränsad sjukersättning upphör och möjligheterna till permanent sjukersättning är minimala. Vissa cancerdiagnoser och ALS är några av de få diagnoser som ger sjukersättning idag. Övriga sjuka finns inte längre i våra system. Låt oss säga att du är psykiskt sjuk - kroniskt. Du ska ändå ut i arbete eller så faller ansvaret på socialtjänsten. Och socialtjänsten ger ju inga pengar till den som inte söker jobb och är du kroniskt psykiskt sjuk finns kanske inte de möjligheterna.

Tusentals människor slås ut i vårt samhälle idag och ingen reagerar. Det är tyst. Massor med människor sägs upp från sina jobb för att de är för sjuka för att arbeta och nekas sjukskrivning/sjukersättning.

Alliansen har kommit på en toppenidé: Vi skapar ett system där de här människorna inte får någon plats, så är vi av med dem sen. De faller inte under någons ansvar längre. Men familjer slås sönder och misären breder ut sig. Men de faller inte under någons ansvar längre.



Och tänka sig. Statsråden på Socialdepartementet har inga mejladresser som resten av stadsråden. De är oanträffbara. Surprise!!

Kommentarer
Postat av: Julia

Japp, så sant så sant. I know first hand. FK ser hellre att jag är helt arbetslös och faller under någon annans ansvar (konto) än låter mig jobba så mycket jag kan och orka med livet utanför jobbet. Och då finns det så många andra som inte har den turen att ha familj och vänner som stöttar som jag har. Det här landet kommer sluta på botten, stenhård botten.

Kram

Postat av: Ellen

Og ekstra ille føles det når man har barn som man strever med å få hjelp til på skole og ellers, det er møter og telefoner og masing for å få den hjelpen han trenger... og hva er vitsen, hvis det langt der fremme bare venter en steinhard virkelighet der det egentlig ikke er plass til mennesker som ikke kan yte 150%???



(Men jeg har bestemt meg for å være optimist!!! Dette får være et unntak!)



Klem fra Nord-Norge

2008-10-23 @ 10:33:41
Postat av: Anonym

Kramar Julia och Ellen! Ellen jag har inte ens orkat tänka på hur det ska bli när våra barn blir stora :( Jag är förtvivlad redan som det är idag och framtiden känns svår och dyster.

Julia... det är svårt och jag är glad att du har stöd i familjen. Jag har nära anhöriga som drabbas hårt av de nya reglerna. Hårt. Som drabbas på det sätt jag beskriver i inlägget.

2008-10-23 @ 11:25:22
Postat av: anna m

Ja det var alltså jag som skrev det där ovan...

2008-10-23 @ 11:26:11
Postat av: Nilsfar

Hej!



Hoppas allt är bra med er i övrigt!



Allt är bra med Nils, han har satt ordentlig fart på språkutvecklingen på sistone :-)



Stämmer verkligen det du skriver om sjukförsäkringen? Är det inte den förlängda sjukpenningen som är svår att få (cancerdiagnoser ALS mm)?



Som jag förstår det så kan man få sjukersättningen om arbetsförmågan är stadigvarande nedsatt. Det handlar inte om speciella diagnoser utan just om hur arbetsförmågan ser ut.



En och annan handläggare verkar hitta på egna regler precis som när det gäller assistansersättningen.



Hoppas det löser sig för dina anhöriga på ett bra sätt.



Kram Nilsfar

2008-11-06 @ 19:05:19
URL: http://www.barkraft.se
Postat av: anna m

Tyvärr så stämmer det Nilsfar! Ta gärna kontakt med din egen fk så får du säkert samma information. Jag har hört samma information från flera håll och det gäller bara vissa diagnoser. I övrigt gäller sjukskrivning högst ett år och sen arbete, socialhjälp eller ättestupan. Så är reglerna nu.



Kul att höra att Nils gör framsteg. Jag tipsar om er då och då när någon vill veta mer om sonrise :D

2008-11-07 @ 19:12:15
URL: http://tartmamman.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback