Mera melatonin

Nu har jag pratat med apoteket. Circadin skrivs ut till vuxna enbart och omfattas inte av högkostnadsskyddet. Barn kan få circadin om de har adhd. Inte autism. Adhd är enda undantaget. Vi med barn med bara autism kommer varken att få melatonin eller circadin.

Finns det något vi kan göra? Jag ska kontakta FA Värmland och ev RFA för att höra hur landet ligger där... Attention har tydligen gått ut med det här i senaste tidningen. jag är inte medlem längre så jag har ingen info alls.

Kommentarer
Postat av: En annan mamma

Hej!

Min dotter med HFA har precis fått utskrivet Cirkadin....

2008-10-03 @ 20:47:17
Postat av: anna m

Hon har ingen adhd-diagnos? Apoteket hade fått klara intruktioner...

Postat av: Mats

Läkemedelsverket hävdar att det idag inte finns några skäl för att Circadin skulle vara olämpligt för barn och unga och att det finns inget som hindrar behandlande läkare att förskriva Circadin även till barn och unga. Det är ej heller så att man måste begränsa sig till en 3-veckorsperiod (vilket anges för Circadin i FASS).



Jag tolkar detta som att Circadin skulle kunna skrivas ut även till de som har autism. Problemet är väl snarare att Circadin verkar på ett annat sätt melatoninet, dvs circadin är depottabletter där melatoninsubstansen utsöndras långsamt under en längre tid, medan i melatoninkapslarna utsöndras den verksamma substansen på en gång. Melatoninkapslarna är mer verksamma mot direkta insomningsvårigheter jämfört med Circadinet

2008-10-04 @ 08:36:35
Postat av: Ann-Marie

Det är ju trots allt läkaren som skriver receptet, och med "rätt" text på detta så kan apoteket expediera även utan ADHD-diagnos. Problemen är ju som Mats skriver beredningsformen (kapslar) samt att det är så långverkande. Och så priset och att det inte ingår i läkemedelsförmånen!

2008-10-04 @ 09:25:54
Postat av: En annan mamma

Nej, min dotter har "bara" HFA. Apoteket kan väl aldrig neka att lämna ut ett läkemedel som är utskrivet av läkare?



På min dotters recept står det "En tablett en timme före sänggående". Receptet gäller också för 4 gånger med 5x21 tabletter per gång.



Min dotters läkare var mkt tydlig med att FASS anger att Circadin endast skall ges till äldre över 55 år men att det inte finns någon anledning att vara tveksam gällande Circadinmedicinering till barn under längre perioder.

2008-10-04 @ 14:04:56
Postat av: anna m

Nej apoteket kan nog inte neka men de kan ifrågasätta och försvåra. Och de hade nu i dagarna fått papper angående just det här. Vi får se hur det blir. Men vi står hur som helst utan och det är det många som gör... Vi har inte blivit erbjudna circadin och nekas melatonin och andra med vuxna barn ges 21 tabletter...

2008-10-04 @ 14:11:51
URL: http://tartmamman.blogg.se/
Postat av: Ann-Marie

Problemet är nog också att många läkare ändå går efter läkemedelsverkets rekommendationer och alltså inte skriver ut det till barn, och ffa inte om barnet inte har ADHD.

2008-10-04 @ 16:22:23
Postat av: anna m

Ja och nog har apoteket blivit mer aktiva och ifrågasättande på bara senaste året? Jag upplever det ofta som att det inte är självklart att få de förskrivna läkemedlen. Ofta blir jag kvar nästan en halvtimme medan de ringer runt och frågar varann och så får jag ändå gå iväg utan...

2008-10-04 @ 19:22:29
URL: http://tartmamman.blogg.se/
Postat av: Ann-Marie

Jo, så är det nog. Snaran dras åt...kontroller får vi nog allt mer av. Jag säger bara Försäkringskassan... Fast det är ju inte deras fel-jag menar det är ju inte dom som bestämmer vilka regler som ska gälla...

2008-10-04 @ 21:46:08
Postat av: ingrid

jag fick senaste numret av attention av en kompis(är inte heller medlem just nu) och läste om det. De har ju klagat men det var bara ett svävande svar från läkemedelsverket.

Nu fick ju jag melatonin till dottern utan autism och adhd. Så jag vet ju inte vad de går efter men är såklart glad o tacksam för detta. Men hur det sen blir med de i min familj som har diagnosen autism vet jag ju inte. grejen är att om barnen har en sömnstörning o aldrig kan sova är det ett helsicke att vara utan melatonin. Jag menar hur många orkar ha ungarna vakna hela nätterna.

2008-10-05 @ 16:18:03
Postat av: anna m

Din dotter är vuxen väl. Över arton. Verkar inte så lätt att få till barn längre.

2008-10-05 @ 16:21:43
URL: http://tartmamman.blogg.se/
Postat av: Rakel, o

En del undersökningar visar att omkring 60% av personer i autistsppektrum området har förändringar i melatoninomsättningen, så självklart ska du få ut melatonin eller circadin.



OM du inte får det kan det jämställas med att en rullstolsbunden nekas sin rullstol, om det nu är en genuin melatoninbrist som föranleder problemen.

2008-10-05 @ 18:26:03
URL: http://adhd-npf.blogspot.com/
Postat av: anna m

Men det ju inget nytt att npf inte klassas som lika stort funktionshinder eller att det kräver anpassning på samma sätt som rörelsehinder. Det finns en klar rangordning mellan funktionshinder och sällan har man väl hört att rullstolsburna nekas anpassning i skolan - grundskolan alltså. Det blir ju ramaskri. Men men med npf är det ju vardagsmat. Mer regel än undantag.

2008-10-05 @ 19:21:30
URL: http://tartmamman.blogg.se/
Postat av: ingrid

det är izabelle 8 åringen som fått sitt melatonin nu.

2008-10-05 @ 20:06:39
Postat av: anna m

Aha! Nu i höst alltså? Knepigt att de släpper igenom vissa men inte andra... Det måste ju skilja i motiveringen...

2008-10-06 @ 06:32:51
Postat av: ingrid

precis så är det så himla nyckfullt. Evelina 18 år som har asperger hon fick INTE igenom sin licenansökan. Izabelle 8 år som ingen diagnos har fick igenom sin ansökan och ja den blev godkänd nu efter 26 september. Dock skulle jennifers in för komplettering sa de. Jag tycker det är super-nyckfullt!

2008-10-06 @ 09:09:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback