Om ensamhet, utanförskap, utveckling....

Fick ett rart mejl för någon vecka sedan. Tror att du vet att jag menar ditt mejl :) Det fick mig att tänka på det här som jag är övertygad om att alla - eller åtminstone de flesta - bär inom sig men ingen talar om. Ensamhet och utanförskap. Jag tror att de flesta människor känner sig ensamma och känner utanförskap någon gång i livet. Vissa av oss känner det nästan jämt och andra bara då och då. Men jag tror att alla kan relatera till känslan.

Under perioder av utveckling så tror jag att det blir ännu mer påtagligt att man känner sig ensam men samtidigt är det nästan nödvändigt att man är det då. Att man byter umgänge när man ska försöka växa från ett mindre konstruktivt liv till något större och bättre. Under den resan är man ensam och hade man inte varit det så hade man inte kunnat göra den. Den närmaste omgivningen - familj och vänner - håller alltid dig kvar som den gamla du. Inte av elakhet utan för att det är den de känner och älskar och när du förändras blir de otrygga... Alltså måste man ruska av sig sina nära och kära till dess att man är stärkt i sitt nya jag och inte förrän då kan man börja bygga upp nytt umgänge.

Det var vad jag ville säga just nu... jag kommer nog på massor mer om ett tag.

Jubel

Kommentarer
Postat av: Vera

Sen tror jag också att det är så att när man känner ett behov av förändring inom sig, så känner inte omgivningen det samma, eftersom man inte är synkade på det sättet. Men de som tycker om en och känner en som "det gamla jag" hänger ändå med och kommer att märka förändringen och ta den till sig så småningom.

Postat av: Anna M

Visst är det så, men ofta blir det ett jobbigt motstånd först. Eftersom de är vana att bemöta en på ett sätt och att man ska agera och reagera på ett sätt och så gör man inte längre det... det kan bli lite tungt en stund.

2008-05-24 @ 19:16:42
Postat av: Johanna

Åh Anna.... jag läste texten 5 gånger om.. Kommer läsa den 5 gånger till... och vid behov.



2008-05-24 @ 19:34:00
Postat av: Anna M

:)

2008-05-24 @ 20:53:07
Postat av: Vera

Ja visst kan det bli konfliktfyllt. Genomgår just något liknande själv. Hoppas du orkar hålla ut och står på dig. Jag tror att man mår bra av att definera sig själv.

kram!

2008-05-25 @ 14:30:05
URL: http://mat.bloggagratis.se
Postat av: Anna M

Jaså nej det är inte aktuellt för mig just nu. Men jag har varit där...

2008-05-25 @ 15:06:29
Postat av: Vera

Aha! :)

2008-05-25 @ 18:20:16
URL: http://mat.bloggagratis.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback