Bra debattartikel i UNT idag!!

Att låta barn somna själva är brott mot FN:s konvention

Metoder för att få barn att somna utan föräldrarnas närvaro är inte förenligt med FN:s barnkonventionen.
Samsovning, det vill säga att barnet delar sovplats med föräldrarna, har praktiserats genom evolutionen. På så sätt kunde föräldrarna på ett enkelt sätt ge barnet allt det behövde: värme, mat, och skydd mot faror.
Någon gång under de allra senaste århundradena upphörde samsovning med föräldrarna att vara nödvändigt för barnets överlevnad, och sedan dess har frågan varit turbulent. När barn föds förväntar de sig dock fortfarande samsovning och gråter om de läggs ensamma. Spädbarn sover oroligt, speciellt då de ammas. Den mänskliga mjölken är sammansatt på ett sådan sätt, med låg protein och fetthalt och hög laktoshalt, att barnet inte bara kan förväntas vilja äta ofta på natten, utan att det dessutom är nödvändigt.
I en artikel i UNT den 6 juli beskrivs ett nytt handlingsprogram som ska införas på alla barnavårdscentraler i Uppsala län för att hjälpa sömnlösa barn och föräldrar. Sammanfattningsvis går detta ut på att barnet skall läggas vaket i sängen då det ska sova. Därefter uppmanas föräldrarna att ignorera alla behov barnet uttrycker för att vilja bli upplockat i famnen. Barnet ska lära sig somna och somna om själv.
I praktiken innebär detta att barnet skriker (ibland uppåt en timme) innan det somnar av utmattning.
Ingen konvention om mänskliga rättigheter har fått sådant brett stöd som den om barnets rättigheter. Endast Somalia och USA saknas på listan av länder som ratificerat den. De länder som ställer sig bakom konventionen har åtagit sig att alltid låta barnets bästa komma i främsta rummet då de vidtar åtgärder som rör barn och att de alltid till det yttersta av sin förmåga verkar för att säkerställa barnets överlevnad och utveckling. Att ha ett barnperspektiv innebär att man i mötet med barnet, från det att det är spädbarn, försöker se med dess ögon - att för varje barn man möter försöka tänka och känna sig in i hur det är att växa upp just i den familjen.
Går man ut på föräldrasajter på nätet och letar efter beskrivningar från föräldrar som testat metoden (i folkmun ofta kallad femminutersmetoden) är det lätt att se att barnets bästa inte har kommit i främsta rummet.
Eva-Lotta Funkquist
hjälpmamma i Amningshjälpen
UNT 8/7 2008

Applåd

Jag kan bara hålla med artikelförfattaren!! Synd att alla tycka/tänkare/kännare verkar ha semester - eller är det så självklart sant och rätt att ingen ids reagera?
vågen

Kommentarer
Postat av: ullis4

Inget av mina 4 barn har fått skrika sig till sömns,har burit,vaggat,ammat o hållt på tills dom somnat.Alla har sovit hos mig(o mannen) i dubbelsängen tills dom har varit ca 4 år(någon mer eller mindre).Jag avskyr att sova ensam så varför skulle mina barn göra det?Förresten, idag satt hon i sjalen i 20 minuter så det går framåt.

2008-07-09 @ 11:17:20
Postat av: anna m

Nä precis! Enda nackdelen med samsovning är att mina barn ligger och pruttar på mig på nätterna fniss



Kul med sjalbarnet!!

2008-07-09 @ 11:47:00
Postat av: Julia

Samma här, skrikmetoder har aldrig varit något för oss. Visst, jag har försökt en eller två nätter för att både bvc och storasyster har sagt åt mig att det "ska" vara så. Men sen har jag lyssnat på mig själv och insett att det bara är hur fel som helst för mig. Som Jenny med Benjamin sagt till mig: "Människan är det enda däggdjuret som lägger sitt barn under ett träd och sen lägger sig under ett annat en bit därifrån": Vi samsover tills Sanna säger ifrån, därmed basta!

Kram!

Postat av: Jenny & Benjamin

Ähum pekar uppåt Ja, Julia sa väl ungefär vad jag hade att säga i frågan ;)

I min familj ska ingen behöva gråta sig till sömns, inte om jag kan göra något åt det.

2008-07-09 @ 22:29:06
URL: http://jennyonline.blogg.se/
Postat av: Anna M

Ja jag brukar säga ungefär som Jenny :)

2008-07-10 @ 01:56:16
URL: http://tartmamman.blogg.se/
Postat av: Anna M

Är det Tomas Ljungberg tro som uttryckt sig så?

2008-07-10 @ 01:57:07
URL: http://tartmamman.blogg.se/
Postat av: Anna M

Irriterande nog syns inte alla inlägg här :/

2008-07-12 @ 10:03:05
URL: http://tartmamman.blogg.se/
Postat av: Anna M

Nu så!

2008-07-12 @ 10:04:04
URL: http://tartmamman.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback