Svara på det här!

  • Kan man skämma bort ett litet barn med uppmärksamhet och närhet?
  • Behöver barn tränas i självständighet?
  • Är det viktigt att vara konsekvent?
  • Manipulerar små barn sin omgivning?
  • Är det viktigt att visa vem som bestämmer?



    Jag tycker att ni blivit lite slöa på att skriva kommentarer och då är det inget roligt att blogga.

    Jag får väl skriva mina egna svar och motivera dem...

    Kan man skämma bort...? Nä naturligtvis inte! Ös närhet och uppmärksamhet över barnet!!! I massor

    Är det viktigt vara konsekvent? Jag trodde det innan jag fick barn... men sen har jag insett att flexibiliteten är mycket viktigare. Speciellt när man har barn med autism. Då tycker jag att man kan glömma konsekvensen i alla lägen. Det är bara i de fall som barnet har behov av rutiner som man får hålla på dem för barnets skull.

    Tränas i självständighet? Nej verkligen inte! Med all närhet och trygghet som en nära förälder ger så tar barnet själv de stegen när det är moget. Se på Torstens övergång till att sova i egen säng! Tvärtom barn som läggs i egen säng kunde han vakna på nätterna och gå över till egen istället för tvärtom. Nu har han av eget val sovit i egen säng sen i maj.

    Manipulera? Nej barn samarbetar alltid. Tonåringar också. Ser samarbetet ut som något annat så beror det på att de är satta i en situation de inte behärskar och då är det VÅRT ansvar att se till att ordna upp det.

    Viktig att visa vem som bestämmer? Nej. Naturligtvis ska barnen veta att det är jag som är ansvarig för dem och deras väl och ve, men där går gränsen. Som jag skrev tidigare: Barn samarbetar alltid och därför behöver man inte vara auktoritär.

    Läs Jesper Juul!!!

Kommentarer
Postat av: Lilla Flickan Söt

Jag tror inte att man kan ge ett barn för mkt kärlek eller skämma bort den genom att ge den närhet. Uppmärksamhet behöver alla. Dock så måste barnet förstå att man inte kan få uppmärksamhet från alla hela tiden och detta är en sak som är viktig för dem att begripa i så tidig ålder som möjligt. Har de ständigt blivit uppmärksammade så fort de själva "kallat" på det kommer de få lida för det senare när de ser att de faktiskt inte är centrum i hela världen... trots att de är det för mamma och pappa...

Träna låter fel i mina öron när man pratar barnuppfostran. Men självklart är det viktigt att ett barn får lära sig att förstå att den har en egen åsikt, att den tycker något och att det som den tycker och vill är viktigt. Barn har inte den förmågan att kunna välja utan det måste någon vuxen göra åt dem men det som de klarar av, ska de oxå få göra.. så tidigt som möjligt...man får inte skydda ett barn från saker som de klarar av... och de som de inte klarar av i dagsläget tar man senare.... Det gäller att inte vara ett steg före eller efter utan att hela tiden gå hand i hand.
Jag tror att man mår bra själv om man är konsekvent... och även de runt omkring. Säger föräldrarna olika saker och kommer med olika regler varje dag kan ju inte barnet lära sig särskilt mycket... Det är ju för övrigt så man lär sig livet... genom dess spelregler...
Barn behöver en förälder.... en förebild... självklart ska de veta att det är de som bestämmer....

Hehe... kände för att kommentera ;) ursäkta om jag ordbajsar och om allt är väldigt obegripligt... Men jag menar väl ;)

Postat av: Lindelou

1.Nej,aldrig.
2.Egentligen inte,men man kan uppmuntra.
3.Definitivt.Kan man inte vara konsekvent eller inte tror på iden får man undvika situationer där man måste vika.Däremot måste man kunna förhandla.Det beror på barnets ålder. Men kan inte säga-Nej du får inget godis före maten och sedan när barnet tjatar istället ge för att slippa tjat.
Men om det större barnet säger-Jag skulle vilja göra så här istället ,så kan man förhandla.Om barnet har en bättre ide,då får man erkänna att barnets ide var bättre;-)
4 NEJ och Joo:-) Dom små liven vet precis vart ens svaga punkter finns.Men man får aldrig se det som jäkelskap:-) Man ska aldrig underskatta dom.
5. Tja....Svåraste frågan! Man ska inte vara auktoritär men barnet behöver en ledare. Någon som visar vägen men inte trampar på självkänslan.Jag skulle vilja svara lika många gånger som jag har barn! Det är individuellt.

2008-01-05 @ 23:00:05
Postat av: ingrid

1.Nja det tror jag väl inte direkt. Utan jag tror att små barn behöver sin uppmärksamhet o närhet.

2.Nu har jag 3 barn av 5 med autismdiagnoser. Och de andra 2 har ju vissa drag. Nu pratar jag dels om barn med funktionshinder och om äldre barn. Ja jag tror att de behöver tränas för att växa. Det kommer inte bara av sig självt. Men det beror på vad man lägger in i ordet träning o även självständighet. VAD menar man liksom?

3. Det är både viktigt att vara konsekvent men även att vara följsam o flexibel.

4.Nej det tror jag väl inte.

4. Beror på VAD man lägger in i det med. Jag tror det är viktigt att vara en ledare. Och med äldre barn ja man måste visa vad som gäller.

/ingrid

2008-01-06 @ 00:31:18
URL: http://incans.blogspot.com
Postat av: Karolina (från Aff)

1. Nej. Men däremot behöver småbarn förstå att de inte kan komma först, alltid. Och det kommer naturligt om man som vuxen sätter gränser runt sig själv.

2. Nej, absolut inte. Självständigheten kommer naturligt om barnen känner trygghet. Sedan spelar personligheten såklart också in. Men det är inget som ska tränas fram.

3. Nej och ja. Inte så viktigt att vara konsekvent med speciella saker, som t.ex. en regel om att man inte får äta i vardagsrummet. Det kan få finnas undantag. Men det är viktigt att (försöka) vara konsekvent med att respektera barnet _och_ sig själv.

4. Nej. Det är vi vuxna som manipulerar.

5. Nej. Det är vi vuxna som har makten. Självklart. Vi kan göra våra barn mycket mer illa än de kan göra oss illa. Vi är ledare, det ingår i föräldrarollen, men vi behöver inte visa det genom en styrkedemonstration.

Blogga på, jag lovar att bli bättre på att kommentera :)

2008-01-06 @ 00:32:04
Postat av: Ingrid L

Nej!
Jag tror inte på något av det där idag. Speciellt inte det där med att bestämma och vara auktoritär. *ryser*
Tränas till självständigthet? Mjae, Moa är enormt självständig utan att jag/vi tränat henne och då är hon snart sexton månader och behöver hjälp med det mesta. Men självständig och har en egen åsikt och vilja, oh yes!
Nu sticker jag väl ut hakan alldeles, så smocka på bara! ;-)

2008-01-06 @ 00:43:24
URL: http://moa.dreamlandproject.se
Postat av: Anna M

Jag själv svarar självklart rungande NEJ på alla frågor men det tror jag väl att alla visste. En kan det som Ingrid (incan) skriver vara så att våra barn med autism kan behöva tränas i att bli självständiga, men även där tror jag att man ska gå varsamt fram. Alltså ingen smocka på Ingrid L utan absolut medhåll :)

2008-01-06 @ 10:28:56
URL: http://tartmamman.blogg.se
Postat av: Sanna

Kan man skämma bort ett litet barn med uppmärksamhet och närhet?

Nej

Behöver barn tränas i självständighet?

Barn är så olika att den frågan inte går att svara på. Men jag säger: Vissa behöver träna, andra inte...

Är det viktigt att vara konsekvent?

Ja, det tycker jag.

Manipulerar små barn sin omgivning?

Hur små är små? Jag tror inte att barn kan manipulera medvetet innan dom har kommit upp en del i åldrarna. Så svaret blir väl Nej då.

Är det viktigt att visa vem som bestämmer?

olika barn... Men min unge - Absolut.

Jag tror att en ledare ger trygghet. Så jag tycker att man skall visa vem som bestämmer, om det nu inte framgår naturligt...

Ha det!

2008-01-06 @ 10:33:20
URL: http://vallby.blogg.se
Postat av: Ingela

1. Kan man skämma bort ett litet barn med uppmärksamhet och närhet?
- Nej. Mycket av min "uppfostran" går ut på mycket närhet. Ett av mina barn har lite svårt att uttrycka sig. Vilket i sin tur gör att missförstånd uppstår. Som i sin tur gör att han i perioder får riktiga raseriutbrott. Jag provade många saker. Men inget funkade bättre än att sitta i mammas knä och kramas.

2. Behöver barn tränas i självständighet?
- Nja... Har de trygghet kommer väl det automatiskt?

3. Är det viktigt att vara konsekvent?
- Ibland. Ibland inte. Beror helt på situationen.

4. Manipulerar små barn sin omgivning?
- Haha.. Inte små barn. Lite äldre kanske.

5. Är det viktigt att visa vem som bestämmer?
- Jag tror det är viktigt att barnen vet att vissa saker bestämmer helt enkelt mamma och pappa. Det skall givetvis inte vara "så här är det bara". Utan man har ett ansvar som vuxen att berätta varför. Annars tycker jag nog att man är en familj och försöker komma överens och bestämmer tillsammans.

2008-01-06 @ 13:35:47
Postat av: IngridL

Åh, jag slapp käfta! Vilken tur, jag som är så trött! :-)
Att i varje situation möta barnet där det är just då, det är min enda regel idag. Förutsättningarna ändras hela tiden med mående, utveckling, humör mm. Hur i himmelens namn ska man kunna vara konsekvent då? Bestämmer det gör vi tillsammans både barn och vuxna det blir alltid bäst då.

2008-01-06 @ 13:42:29
URL: http://moa.dreamlandproject.se
Postat av: IngridL igen

Beträffande att leda barnet så har det på gamla dagar blivit så att Moa leder och jag visar henne på möjligheterna på den vägen. Allt leder till erfarenheter även de "fel" valen.

Har du fått nog av mina kommentarer än? :-)

2008-01-06 @ 13:49:32
Postat av: sissi

Kan man skämma bort ett litet barn med
uppmärksamhet och närhet?

S: Nej, det är ett bevis på kärlek! Inget man kan ödlsa/slösa tillräckligt med!♥

Behöver barn tränas i självständighet?
S: Ja/nej man kan hjälpa till men tränas är väl fel metod... snarare vara ett stöd i deras utveckling till självständighet.

Är det viktigt att vara konsekvent?
S: Ja, men inte över allt. man ska kunna vika sig ibland. men är man konsekvent när det gäller viktiga saker så lägger dom själva vikt vid det i livet. Så Ja! men inte till överdrift!

Manipulerar små barn sin omgivning?
S: Svårt! men ja de ser och lär av oss vuxna. de
prövar sina medel för att få fram budskap och viljor. manipulera låter hårt!

Är det viktigt att visa vem som bestämmer?
S: nej, men lära dom att vuxna har erfarenheter som inte unga har och visa att genom att ta stora beslut åt dom innebär att skydda och ge dom trygghet. Sen ska dom själva lära sig från situation och livet vem som bestämmer om just dig och ditt liv.. för det är Du själv. men inte när dom är 2år tex ;)

2008-01-07 @ 22:54:34
URL: http://gusan.blogg.se
Postat av: Sarah (från aff feb06)

Det här var lite intressant, jag hakar på :)

Kan man skämma bort...? Nej verkligen inte!

Är det viktigt vara konsekvent?
Det beror på vad man menar men rent generellt tycker jag att det är så ofta situationerna inte är identiska och då kräver de också olika flexibla lösningar.

Tränas i självständighet? Nej. Jag tror att sånt kommer av sej själv till stor del om barnen matas med mycket kärlek. närhet och annat nyttigt för självkänslan. När sedan tryggheten för den egna personen växer inombords via ovanstående kommer självständigheten och tron på sej själv också. Tror jag

Manipulera? Vet inte. Inte manipulera men testar sin omgivning. Genom att prova lär man sej vad som fungerar och vad som är ok och vad som inte är ok......... Men inte manipulera med sluga baktankar

Viktig att visa vem som bestämmer? Nej inte visa vem som bestämmer men barnen måste precis som vi andra vuxna lära sej ha respekt för andra och att i vissa fall bestämmer mamma/pappa att nu är det läggdags osv. Det är iaf viktigt för att vår vardag ska fungera. Det handlar inte om att barnen inte får "göra sej besvär", men för att den krassa vardagen med arbete/studier/vila/aktivitet osv ska funka här så måste vissa saker bara vara så. I övrigt är det ett samarbete, ett samspel i hela familjen med respekt för varandra .

2008-01-11 @ 09:21:38
URL: http://smatingostorasaker.blogspot.com
Postat av: anna m

Kul att se dig här Sarah! Hoppas ni har det bra!

2008-01-11 @ 13:25:29
Postat av: Karin

Åh jag skulle gärna svara..men har famnen ockuperad av den lille raringen.

Intressanta frågeställningar. Jag tror på att vara konsekvent men verkligen välja tillfällen att nyttja det.

2008-01-11 @ 16:51:46
Postat av: Anna M

Jesper Juuk skriver om när man provar en metod för sitt barn och det inte funkar. Då brukar många försöka ytterligare och verkligen vara konsekventa istället för att förstå att den här metoden var fel - vi får prova något annat. Är något fel blir det inte rätt för att jag är ihärdigare. Ett ganska typiskt beteende i fråga om konsekvens...

2008-01-11 @ 18:05:49
URL: http://tartmamman.blogg.se
Postat av: Anna M

Jesper Juul heter han förstås.

2008-01-11 @ 18:44:30
URL: http://tartmamman.blogg.se
Postat av: Karin

Anna, där är verkligen ett bra exempel på felriktad konsekvens i mitt tycke. Man måste ju möta barnet där barnet är och försöka göra ett intryck och nå det så man verkligen blir förstådd och försöka tills man hittar rätt. Man kan vara konsekvent på att vara flexibel! ;-)

2008-01-11 @ 19:24:38
Postat av: Anna M

Konsekvent inkonsekvent...?

2008-01-11 @ 19:51:58
URL: http://tartmamman.blogg.se
Postat av: Karin

haha ja ungefär. Men jag tycker att konsekvens är viktigt, i vissa situationer. Annars kan man ge sina barn flera signaler som förvirrar dem.

2008-01-12 @ 17:14:54
Postat av: Lotta

Hej Anna, jag hittade den här artikeln när jag googlade ett ord på internet. Jag skulle tycka det var intressant att höra vad du tycker : )

http://www.aftonbladet.se/kvinna/article1612307.ab

2008-01-16 @ 21:15:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback