Hur borde det se ut?

Jag är nyfiken på hur man har lagt upp det i andra delar av landet med utredningar och uppföljning för barn med misstänkt och diagnosticerad autism. Under vilken klinik/division/verksamhet ligger utredande enhet och under vilken verksamhet ligger uppföljande enhet? Är barnen inskrivna på bup eller hab? Vad får de för stöd?

Är det någon som vill berätta för mig? Jag vill gärna höra också om ditt barn har andra diagnoser - adhd - t ex och hur det hanteras. Alltså av landstinget.

Mejla mig gärna på:
[email protected]

Kommentarer
Postat av: Jenny

Hej,

antar att du kanske fått många svar från stockholm...? Det var väl många därifrån som du har kontakt med sen din tid på AFF.

Min första son utreddes 2005, och då hörde det till BUP. Min andra son blev utredd 2007, och då har de lagt upp en speciell utredningsenhet som heter neuropsykiatriska utredningsteamet, södra stockholm. Fortfarande med landstinget som huvudman. Där sitter Harald Sturm med ett gäng kring sig och kör utredningar enligt löpande bandprincip. De skickar sedan remiss till habiliteringen som också har landstinget som huvudman, och då kopplas man till en enhet som heter autismcenter för småbarn. Där hör man hemma tills barnet fyller sju år, sen är det vidare inom nästa förgrening, habiliteringen i skolbarnsålder. AC är ok, där finns tillgång till psykologer, logoped, sjukgymnast och den eftertraktade beteendeterapin. När min yngsta nu ska utredas ang ADHD får man tigga och be om remiss till Studsteamet, som tar hand om den sortens neuropsykiatriska störningar. Även det inom landstinget.



Landstinget är en soppa med för många ingredienser, och en sur, maktfullkomlig kvinna som kock. .. Överallt får man tigga och be för att få den hjälp som pojkarna har rätt till.

Kan tilläggas att samarbete mellan kommun och landsting är obefintligt, varför röran kring barnen fullkomnas i en sorglig språkförbistring. Men alla vill väl!



Hoppas det funkar bättre hos er. Hälsn J

2008-12-05 @ 11:21:44
Postat av: anna m

Det är en förändring till autismcentrum som är på gång hos oss. Det verkar inget vidare Jenny!

2008-12-05 @ 17:45:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback