Just nu

är jag sur och arg. 16 juli var min första arbetslösa dag och jag travade iväg till Arbetsförmedlingen och anmälde mig där. Jag har sökt massor med jobb och har faktiskt fått säga nej till ett par nu i veckan eftersom jag ju redan jobbar. I juli 2004 startade jag en enskild firma som jag fick lägga ner när jag blev gravid med Liv & Sonja. Den var aktiv i ett år sen var jag för trött och illamående och i augusti 2005 blev jag sjukskriven för hotande förtidsbörd och sen låg jag inlagd hela vintern - kändes det som - och sen kom Liv & Sonja. I samråd med Skatteverket så avvecklade jag i juni 2006. Jag gjorde förlust med någon tusenlapp, men det gjorde mig inget. Nu när jag blev arbetslös och ville ha arbetslöshetsersättning så vägrar akassan att gå med på att jag inte driver en lönsam näringsverksamhet och att jag sitter i bolagsstyrelser lite här och där. Jag har uppgett att jag avvecklat och skickat in intyg från Skatteverket men ack det räcker inte. Tre års deklarationer och ett intyg från Bolagsverket om att jag inte är ägare till ett bolag eller att jag sitter i någon bolagsstyrelse. Det är skrattretande egentligen. Om det inte vore för att vi först råkade ut för makens avstängning från Försäkringskassan och så nu får jag inte heller några pengar. Och sen har de nu också fått för sig att jag uppburit  ersättning från dem samtidigt som jag jobbat... Jag var arbetslös en månad i början av 2005. Då sa en handläggare att jag fick ha firman kvar om jag inte jobbade i den utan bara deklarerade och gjorde bokslut, men nu sa världens suraste tant att jag hade fått den godkänd som bisyssla. Herregud vilken röra. Men när jag skulle ha fått pengar av dem och arbetat vet jag inte... och det talar de inte om heller. Men jag antar att de tänker anmäla mig för bedrägeri. Eftersom jag vet att det inte har hänt så undrar jag om något gammalt arbetsgivarintyg blivit fel... men när? 2003 var jag arbetslös någon månad... Lönen från Manpower funkar som timlön och kommer först i slutet av oktober... Perfekt. Nu lever vi på makens sjukersättning, barnbidrag och vårdbidrag. Man får väl vara tacksam över att man har ett funktionshindrat barn som ger lite pengar...

Kommentarer
Postat av: majsan67

Varför kan man aldrig få lugn o ro??
Varför är allt en evig kamp mot byråkrati?
Det känns som om allt och alla bara är ute efter att hitta något att "sätta dit" en för....
Precis som om man skulle ha tid att blåsa staten på pengar när man dagligen kämpar för att få ihop sin vardag....
Sånt här tar onödig tid och energi. Jag tänker på alla dom som inte orkar kämpa och bråka, som ger upp, hur klarar dessa människor sig?
Stå på dig, du vinner den här kampen, också :)

Postat av: Linda

Man kan ju bli tokig för mindre. Alla dessa krångliga, snåriga regelverk. " Hang in there!"

2007-09-14 @ 12:22:34
URL: http://npf.blogg.se/npf
Postat av: mat-malva

A-kassan måste ju vara typ guds straff till människan för vad vi nu gjort. Ryser vid blotta tanken på att behöva ha kontakt med dem... :(
Jag tror _aldrig_ det har gått smidigt.
Önskar jag hade ett trollspö så att allt kunde ordna sig för dig nu, vips! Hoppas de får på nöten rejält i slutändan!
kram och hoppas ni får en mysig helg ändå!

2007-09-14 @ 12:34:56
URL: http://mat.bloggagratis.se
Postat av: Johanna

Fram med bulldozern!

2007-09-14 @ 13:06:12
Postat av: Ann-Marie

Kämpa på!
Men nog låter det för träligt...

2007-09-14 @ 13:59:28
Postat av: Kristin

Oj! Alltså detta landet är otroligt ibland... Jag hade bliviit skogstokig!

2007-09-14 @ 14:30:21
URL: http://nitsirk.blogg.se
Postat av: Anna M

Det enda jag fått veta är att det rör sig om 2004-2005 som jag uppburit ersättning och arbetat. 2004 var jag öht inte arbetslös och vad jag vet har jag inte fått pengar av dem... men tydligen har de betalat till någon. Och idag skickade de ett beslut på att jag 2005 fick irman godkänd som bisyssla - daterat september 2007. Lite sent och JAG HAR INGEN FIRMA KVAR!!!!

2007-09-14 @ 22:39:08
URL: http://tartmamman.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback