Stora saker händer

Igår lagade vi mat tillsammans alla fem (alltså inte största brorsan som gjorde annat) och Torsten började busa med några vitlökar som låg på bänken. Plötsligt tar han en och stoppar i en pokeboll och så utbrister han: Fyra är borta! Det är bara tre kvar!! Han kan räkna! Alltså tror han att varje sak har sitt nummer och därför säger han fyra istället för en. Han brukar fråga om Teletubbies om t ex Lala är fyra. Så visst kan han räkna!! För ett drygt halvår sedan kunde han inte räkna till två!! Och frågan är om det går att generalisera det till att räkna saker som inte är likadana... Men vad sjutton spelar det för roll? Han räknar!
image830

Vill förresten berätta vad som hände med min insändare. Den publicerades som den skulle i alla tidningar, men vår lokala tidning - Nya KristinehamnsPosten - mejlade mig och undrade om jag verkligen vill stå med mitt namn som signatur. Jag bekräftade. Två veckor senare kommer insändaren in men de har plockat bort mitt namn och hittat på en signatur istället. Jag blev förstås rasande. SÅ får de ju inte göra. När jag frågade chefredaktören hur de kunde göra så och sa att jag hellre sett att de inte publicerat än ändrat, så fick jag ett flat svar om att de missuppfattat mig. Hur då? Undrar jag. Jag skrev under med mitt namn och bekräftade att jag ville ha mitt namn med. Jag tror inte att de kontaktar alla som skriver insändare i eget namn. Jag tror däremot att de (chefredaktören) ser funktionshindrade barn som ett tabuämne och att en mamma till ett funktionshindrat barn kan vara stolt över sitt barn och inte skämmas ett dugg är otänkbart. Alltså bestämde han att jag inte skulle få stå med mitt namn i tidiningen.

Kommentarer
Postat av: ingrid

WOW det här är stort eller hur anna?! Det är ju det jag sagt...
Det gäller bara att plocka fram de autistiska barnens förmågor. De kan mer än vi tror. Och man blir så himla glad när det händer.
Löjligt det där med insändaren att de inte lät dig stå med ditt namn.

Postat av: ingela

Fantastiskt med Torsten - jag kan tro att det känns underbart! Jag har inte kikat in här på ett tag, men du hade visst ändå tagit en lite paus - hoppas att allt är väl med er. Insändaren ja, jag förstod att det var du som skrivit den och utan att känna dig närmare förvånades jag faktiskt över att du skrivit under signatur. Det verkar ju inte klokt!!??

2007-10-24 @ 23:41:57
Postat av: johannapannan

nämen fy vad jag blir arg. Usch för dumma redaktörer som gör som de vill. Klart att du blev upprörd!

heja T. Räkna på du. Framsteg framsteg!!

2007-10-25 @ 07:50:15
URL: http://johannapanna146.blogg.se
Postat av: McMorrigan

Menar du allvar? Brukar de inte alltid propagera för att man inte ska vara anonym...?
Skulle gärna vilja läsa vad du skrivit. Länk tack! :-)

Härligt att T räknar! :-)

2007-10-25 @ 09:22:12
URL: http://mcmorrigan.blogg.se
Postat av: Karin

Duktiga killen, vilken grej!!!

Ang tidningen, jag läste och förstod att det var din insändare. Så skumt att de ändrade signaturen. Då får den väl publicera om den med rätta signaturen, så gör de ju ibland.

Förresten... vill du snosa bebis är du välkommen hit :-)

2007-10-25 @ 09:31:02
Postat av: Anna på jobbet

McM! Insändaren finns här på bloggen annars kan jag lägga en länk förstås med- Och Karin naturligtvis vill jag snusa bebis. vad heter gossebarnet nu då?!

2007-10-25 @ 10:43:48
Postat av: Emelie

Wow! vad kul att läsa, klart han kan räkna, det är ju faktiskt en helt fantastisk logik bakom också!
Upprörs dock över artikeln, kräv upprättelse!

2007-10-25 @ 11:07:34
Postat av: Anna på jobbet

Anmälan till pressombudsmannen är skriven. Tack V för rådet!!

2007-10-26 @ 10:44:35
Postat av: Karin

Anna, han heter Alexander fast vi kallar honom Prins Alex :-)

2007-10-27 @ 20:01:59
Postat av: Eva med Jonathan

Hej Anna! Jag har läst i kapp lite...vad kul att han räknar! Vad kul med framsteg! =)
Kram!

2007-10-28 @ 19:44:48
URL: http://saggitarius76.blogg.se/
Postat av: Ewa S

De visar ju inte alltid allt de kan de så små liven. När jag frågade Jocke om räkningen för några år sedan (hade tragglat och tragglat och fick höra att han aldrig skulle kunna räkna sedan räknade han till tusen samma kväll) varför han inte sagt att han kunde räkna. Det har väl inte blivit av fick jag till svar.

2007-10-30 @ 07:40:52
URL: http://skewaewa.blogg.se
Postat av: Anonym

FAst Torsten tränas och testas
ju kontinuerligt i detta i sin intensivträning och det har liksom släppt nu, men i träningen ingår också generalisering och det är ofta där det brister sen. Han kan inte överföra sin färdighet till en annan situation. Men att räkna likadana saker upp till fyra kan han nu :)

2007-10-30 @ 11:49:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback