Barnbokstips



Liv och Sonja har börjat intressera sig för att man ska läsa för dem på kvällen. Liv är så trött så hon bryr sig väl inte, men hon somnar gott till min malande röst. Favoriten är Lill-Gruffalon som är skriven på vers och den är perfekt att läsa på kvällen. Melodin det blir när man läser på vers är sövande. Och så har vi en gruffalon-docka som får vara med i sängen och höra på. Lill-Grufalon är skriven av Julia Donaldson och Axel Scheffler. Översatt av underbara Lennart Hellsing (Bagare Bengtsson).

Gruffalon sa: - Det måste du förstå
i Djupa Mörka Skogen ska ingen Gruffalo gå.
- Varför de? Varför då? - Jo, hör nu på,
Den Stora Stygga Musen kan ta dig då.

Men en snöig natt smyger Lill-Gruffalo
ut i skogen i alla fall.
Så förfärligt stor och stygg kan väl inte
den där musen vara...

En annan favorit är Egon och rävungen av Catarina Kruusval. Sonja lånar Livs räv när Liv har somnat då jag läser den boken (Liv skulle aldrig låna ut den frivilligt).

Torsten är för tillfället mer intresserad av att se på film. Det går i omgångar. Han gillar annars Mamma Mu mest. Kråkan är en stor favorit. Jag gillar själv Kråkan väldigt mycket. Speciellt hans ordningssinne. Han lägger allt överst så att han ska veta var han har allt *fniss* Eller när han släcker ljuset i lagårn så att skräpet och oredan skulle försvinna. Det var snabbstädning det!
image826


Vad läser du?


Kommentarer
Postat av: Carola m 7 från aff

Jaha är det SÅ man snabbstädar- bara släcker lyset! hihi. Ska praktisera det tror jag, för det där med allt överst funkar inte, det har jag provat i många år nu..

2007-10-19 @ 13:55:09
Postat av: Småstadsmamman

Här läser vi Pija Lidenbaums böcker.
Gittan och Älgbrorsorna är favvon just nu.
Den är charmig och fantasifull och får även mamman att skratta

2007-10-19 @ 23:19:20
Postat av: Anna M

Gittan och Gråvargarna är oxå kanonbra.

Postat av: Ann-Marie

Jag ÄLSKAR Mamma Mu och Kråkan! Och alla härliga sånger med Vardagsgruppen. Även mina tjejer gillade (och gillar!) dom.

2007-10-22 @ 22:04:33
Postat av: Anna på jobbet

Nu måste jag googla efter Vardagsgruppen...

2007-10-23 @ 07:28:57
Postat av: McMorrigan

Här är det "Det var det fräckaste! av Werner Holzwarth som gäller!
J tycker det är såå roligt när han springer runt och frågar vem som har bajsat på honom!

2007-10-25 @ 09:26:01
URL: http://mcmorrigan.blogg.se
Postat av: Anna på jobbet

Låter som något Torsten skulle gilla :)

2007-10-25 @ 10:44:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback