Deprimerande...

Igår var jag och några vänner på föreläsning av Gunilla Gerland. Den handlade om utagerande beteende hos personer med as och hfa (aspergers syndrom & högfungerande personer med autism). Gunilla har själv as och arbetar med handledning till boenden, dagliga verksamheter och skolor. När man hör henne kan man inte tro att hon faktiskt är samma person som skrivit boken En riktig människa. I boken är funktionshindret så tydligt. Speciellt i barndomen. Jag förstår att det ligger mycket arbete bakom...

Jag var på en föreläsning i våras med och då kände jag mig stärkt. Den här gången riktade hon sig mer än vid förra tillfället mot personal. Som med alla funktionshinder kommer problemen - handikappet - först när anpassning saknas eller blir fel. Hon menar alltså att utagerande personer är utagerande p g a att omgivningen - hjälparna - misslyckas i sitt arbete. De gör fel helt enkelt. Jag håller förstås med. Jag vet att det är så. Det är tydligt. Hon säger att en människa som känner att hon/han kan påverka sin tillvaro och som känner sig lyssnad på och trygg och har en god livskvalitet den människan är inte utagerande. Och det är ju så sant. En person som är maktlös och missförstådd blir utagerande på ett eller annat sätt. Hon drog exempel på exempel på problem som hon stött på på boenden, dagliga verksamheter och skolor. Det var fruktansvärt att höra hur det fortfarande går till på många ställen i vårt land. Det gjorde ont i mig att tänka att jag kanske kommer att bli tvungen att lämna min älskade i unge i händerna på såna människor. Jag blev så ledsen och kände ett sånt obehag att jag mejlade Gunilla när jag kom hem och barnen somnat. Hon lugnade mig med att om jag var en medveten förälder och såg till att jag hade stor insyn i min sons boende + verksamhet så skulle jag ha möjligheten att se till att han fick det bra. Men som en av mina medmammor som var med uttryckte det efteråt: Man måste på något sätt se till att bli 120 år gammal. Jag har gjort misstaget att få barn sent. Men för att vara helt ärlig så skaffade jag inte bara syskon för att jag ville ha fler barn - vilket jag ville hett - utan också för att se till att Torsten skulle ha ett nära nätverk som kan se till hans intressen när vi är för gamla eller döda. Det var nog ett klokt drag :) Så rådet till medmamman som ska bli 120 är att skaffa ÄNNU MER BARN!!!

Det var i alla fall upplyftande att se att så mycket personal i närområdet var intresserade av att lyssna på Gunilla Gerland och jag hoppas innerligt att de tar till sig det hon sa. Att det påverkar verksamheterna.

Nu till något annat. Igår hämtade maken barnen på dagis eftersom jag var på föreläsningen och när jag kom hem och vi skulle börja göra oss klara för kvällen så upptäcker jag att katterna inte är med så jag ber honom hämta dem i bilen. Han ser plötsligt helt stel ut. De är kvar på dagis. Sonja blev helt förkrossad. Liv kan ta en ersättningsmjukis och sova gott med den men Sonja brukar vakna på natten och leta efter katten och lugnas när hon har den i sin famn igen. Hon somnar inte utan sin katt någonsin. Åh vad ledsen hon var och ändå tvingade jag maken att åka och köpa nya gosedjur - en kossa och en flodhäst blev det. Jag har fått kånka på gråtande unge mest hela natten. Lyckan var total när de återförenades på dagis imorse och när hon triumferande hade katten i famnen när hon kom hem i eftermiddag. Nu sussar de tillsammans i dubbelsängen.

Kommentarer
Postat av: Jenny

Vilken mardröm att glömma "nissarna" på dagis, här kallas favvofiltarna för nissar och mina herrar skulle aldrig somna utan dem. Kan föreställa mig återföreningen!

Postat av: Annci

Usch så jobbigt att glömma kissarna, stackars Sonja.
Mina killar har dubbelt.
Harry har ett snuttespöke hemma och ett på dagis. Dante har en snuttefilt och 2 nappar på dagis, sedan har han ärvt Harrys filtar så hemma finns det flera.
Tror dock att det bara är Dantes nappar som är helt nödvändiga för att sova.

2007-11-09 @ 16:17:35
URL: http://dykis.blogg.se
Postat av: Ann-Marie

Hoppas obehaget efter föreläsningen börjar lägga sig.
Trevlig helg!
Här är marken vit!

2007-11-09 @ 23:08:21
Postat av: Anna M

Snöade massor i Dfs också men här var det mer regnblask.... inget vitt.

2007-11-10 @ 07:17:37
URL: http://tartmamman.blogg.se
Postat av: Lindel0u

Den medmamman får skaffa sig en ny karl isåfall:-)

2007-11-10 @ 21:13:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback