Ordning & reda

Vad skönt det har varit med de nya rummen och sorterandet av Liv & Sonjas leksaker. Torstens var ju redan sorterade i boxarna. De behöver bara rensas ur emellanåt. Ett par gånger om dagen städar jag upp alt de dragit fram, men det ser naturligtvis ut som ett bombnedslag genast igen :) Liv är som jag var när jag var liten. Hon drar runt på allsköns grejer och sprider dem runt hela huset. Sonja är mer åt att städa. Säger man att hon ska lägga tillbaka en sak så gör hon det och ger jag henne ett skräp så slänger hon det åt mig i papperskorgen. Henne är det ordning på. Jag har mer kraft åt att plocka undan nu också för Ulf har börjat bära igen. Han nattar Sonja i sin mei tai och då somnar hon på 5-10 minuter. Hos mig kan det ta en timme och då kanske hon är ledsen också. Min kropp var faktiskt riktigt trött på allt bärande. Att bära när man ska någonstans eller medan man gör något är helt ok, men att bära bara för att bära är jobbigt. Man travar runt meningslöst... Så jag lägger bara Liv nu på kvällarna. Henne lägger man i sängen med flaskan och så får man ligga och mysa en liten stund. Hon somnar in lugnt och stilla efter 10-15 minuter. Och när de sover middag bär jag Liv eftersom hon så gärna vill det och då somnar hon på fem minuter. Hon är så smal och lätt att det inte är tungt heller. Sonja är bra mycket tyngre.

För någon månad sen hade jag problem med att Sonja bet Liv och mig. Liv hade stora bitsår och jag hade ett jättebitmärke på benet. Hon slutade med det efter ett tag, men nu har Liv börjat istället. Hon biter inte för att hon är arg eller så utan antagligen för att det kliar i munnen. Hon har bitit Sonja två gånger i armen och en gång i skinkan när de badade ikväll. Jag lider verkligen med den som blir biten för det gör infernaliskt ont. Förhoppningsvis är bådas bitperioder över när de börjar dagis.

Vi är utan avlösare nu också. Den senaste slutade mitt i natten... bokstavligen. Vi avvaktar nu och funderar på om det är så bra att ta in ytterligare en person. Vissa (hoppas du läser Karin) förstår inte att det är ett livstidsåtagande att jobba med vår son utan tror att man kan planera för ett eget liv. Hrmf. Två var mer än Torsten klarade och han blev väldigt uppstressad av att byta avlösare en gång. LSS-enheten letar efter en ny, men vi kommer nog att tacka nej. Torsten är så lugn nu när han bara har oss och dagis igen. Det blev för mycket för honom. Och då blir det ju ingen avlastning för mig heller.

Glädjande är att vi ska få en cykel (trehjuling) till honom från barnhabiliteringen. Han har just lärt sig cykla på trehjuling men när jag sa till honom att vi skulle gå och hämta en cykel på onsdag så vill han inte. Men det blir nog jättebra. Vi lägger en deposition på 1000 kr på första cykeln och sen byter vi upp oss och när vi lämnar tillbaka den sista så får vi pengarna tillbaka.

Nä, nu är det nogsvamlat för den här gången...

Kommentarer
Postat av: ingrid

du menar en sån lite större trehjulig cykel? En sån har vi o har väl haft i 2 år nu tror jag det är. Förut hade stoffe en 12 tummare 2 hjulig cykel med stödhjul men det gick inte så bra. Jag kan lägga ut bild på stoffes cykel på min blog senare. Här betalar man 500 kr i deposition men den är då "vår" cykel o vi får göra vad vi vill med den sen. Antar att man sen får lägga 500 för nästa cykel sen. Denna har han alltså kunnat ha i 2 år nu måste det vara. Han var ju 6 år då när vi fick den. En ny värld öppnade sig då kan jag säga.

Postat av: Anna M

Ja en större trehjuling i stil med de som finns på förskolan. Sen byter vi bara upp oss i takt med att han växer. Ett bra system tycker jag. Men ni har ju i så fall inte lagt deposition utan köpt cykeln för 500 kr.

2007-05-19 @ 18:18:10
URL: http://tartmamman.blogg.se
Postat av: Linda

Jo, avlösarservice
verkar vara ett kort genomgångsyrke för många.
Men det kanske beror på att vem som helst kan bli det oavsett hur lite man kan om funktionshindret.
Skönt att Torsten är lugnare och mer harmonisk nu, men ni borde ju ändå kunna få nån bra avlösare tycker vän av ordning.

2007-05-19 @ 19:03:24
URL: http://npf.blogg.sen
Postat av: Anna M

Ja, fast de två som vi har haft har haft goda kunskaper om autism och varit son-rise-pedagoger båda två. Men Karin fick för sig att skaffa fler barn. Jag har t o m erbjudit att ta hand om bebin så att hon ska kunna vara här och jobba, men jag fick inget napp *s*

2007-05-19 @ 19:20:15
URL: http://tartmamman.blogg.se
Postat av: Karin

HAHAHA.... Tror du inte att jag går här och funderar på hur jag ska lösa det? Jag har avancerade funderingar om i sommar, för kanske kan jag få det att gå ändå. Att jag kanske kan komma några ggr i veckan för BM har gett mig klartecken idag.
Jag menar, svampbob fyrkant är inte så ansträngande att titta på *s*

2007-05-23 @ 15:21:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback