Lite sjaldemo

image337

Vagga - Livs favoritposition när hon var 5 månader



Omslutet kryss vid fem månader.



Omslutet kryss vid åtta månader.

När man bär en liten bebis är det viktigt att ge huvudet stöd. Så här:



Man drar alltså ena sidan över huvudet på bebin. Om h*n inte sitter med både näsan och munnen pressad mot dig så får h*n luft. Ingen fara. Det viktigaste är att knyta tajt så att det blir stadigt. Med en elastisk sjal knyter man först och sätter in bebin sen och då gäller det att knyta så att du får sträcka ut tyget för att få ner den lilla. Det blir inte för tajt. Sen ska man dra tyget från knäveck till knäveck i krysset så att knäna kommer högre än rumpan och det blir en s k grodställning - om man inte bär i vagga förstås. I en babybjörn-sele hänger benen rakt ner och all tyngd hamnar på barnets underliv. Föreställ dig hur skönt det är!! Jag gör det här inlägget eftersom jag fått mycket frågor om knytningar och val av sjalar mm. kom gärna med frågor så bygger jag vidare på samma inlägg. Och med mer bilder eller länkar till knytinstruktioner.

Sjala mera!!

Kommentarer
Postat av: ingrid

jag tycker alla sjalbilder är så underbara. Synd att inte det här fanns när mina var små. Jag hade ju babybjörn sele till de o till stoffe köpte vi en helt ny men inte den satt bra. Jag fick superont i ryggen. Finge jag fler barn skulle jag definitivt testa sjal.

2007-03-08 @ 00:02:45
Postat av: Anna M

Jag vet! Jag hade babybjörn till Torsten men det var nästan bättre att bära på armen.

Postat av: Elignes

Jag är nybörjare och tackar för tipsen. Mina tvillingflickor är tyvärr inte alls intresserade av att sitta vare sig i sjal eller bb. Kanske började jag för sent (skaffade sjalen för 3-4 veckor sedan och har bara provat litegrann) och de har vant sig vid att de blir burna i famnen bara om de överhuvudtaget blir burna. E somnar helst in i sängen eller på soffan om man ligger brevid henne och vill inte bli hållen alls när hon är trött. De har nog vant sig vid att jag inte kan bära på dem så mycket när jag är ensam med dem båda två.

Hur som helst - jag har en stretchig 5,6 meters sjal, men så har jag hört att stretchigt inte är så bra för större barn. Det känns som om det blir för tight när jag knyter som man ska, och det blir ingen styrsel när jag knyter lösare. Men flickorna väger bara mellan 6,3-6,4 än så länge. Kan de redan vara för stora?

Du får ursäkta om frågorna och svaren från mig kommer lite sent i förhållande till när du skriver - jag är dålig på att uppdatera mig på olika hemsidor - har nyligen upptäckt affs chat (nybörjare även med detta).

2007-03-13 @ 16:08:21
Postat av: Anna M

Hej Elignes! Att bära störra barn i elastisk sjal är inte fel på något sätt och barnet mår absolut inte dåligt av det. Det är din avlastning som blir lite sämre när barnet blir tyngre. Men många bär i elastisk sjal upp till tio månader. Vad har du för märke? T ex hoppediz elastiska är jättestadig medan mobyn är lite slappare. Så länge det känns bra för dig. Jag tror inte det blir för tajt när du knyter.

2007-03-14 @ 08:32:31
URL: http://tartmamman.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback