Å regnet det bara öser ner...

 Rainy 
Igår var vi inne hela dagen - förutom ungefär tjugo minuter då vi följde med vår midsommargäst när hon skulle röka. Ungarna är vana vid att vara ute nästan hela dagarna så de klättrar på väggarna såna här dagar. Midsommar middagen intogs med möda eftersom de klättrade även på oss och ingen av dem ville sitta i sin stol och äta. De skulle absolut sitta i knäet eller - i Livs fall - skulle upp på bordet. 

Ett sting av "usel förälder" drabbade mig när jag såg grannarna tillsammans med några andra barnfamiljer klä en midsommarstång och sedan dansa runt den med barnen. Tänk om man vore så energisk, tänkte jag och kände mig hopplös... men så när jag drömde vidare om hur livet skulle vara om jag inte vore en sån usel mamma så slog det mig att Torsten inte skulle klara av ett sånt tilltag. Han var helt slut av att vi hade en gäst från tre till åtta. Ändå hade jag bett henne ligga så lågt att hon inte ens skulle titta på honom mer än om han direkt sökte kontakt. Han har haft en jobbig period och den är direkt kopplad till att den mjölkfria kosten inte har funkat på förskolan de senaste veckorna. Nu har han varit hemma en vecka och magen börjar komma igång igen. Jag tycker det är skrutt att de inte kan ha tofuglass där. Jag ska köpa ett paket som de kan ha i frysen. Fast jag kan tycka att en förskola ska kunna förse även mjölkallergiska barn med mjölkfri glass och mjölkfritt fika om de andra barnen får. Det är ju bara att köpa hem.

Hoppas i alla fall att han snart är sig själv igen. Han har varit sååå ledsen senaste veckan och det är jobbigt. I torsdags när vi skulle gå till COOP, jag och barnen, hände något som gjorde att det blev jobbigt direkt när vi kom in. Hade jag inte varit helt utan blöjor hade jag vänt och gått hem igen. Men nu fick jag bära honom genom affären medan han skrek, samtidigt som jag drog paraplysulkyn med Liv & Sonja och handlade. Ju mer folk stirrade desto mer skrek Torsten. Hade inte Liv & Sonja varit med hade jag kanske kunnat ta mig tid och fått honom mer lugn men de är inte direkt några tålmodiga ungar... Jag fick bära honom hela vägen hem nästan. Han var så olycklig, min älskade unge. Och att få vagnen att gå framåt samtidigt... Både Liv & Sonja somnade i vagnen (Sonja somnar aldrig i den annars) som tur var. Väl hemma fick han festis och bullar och lugnade ner sig efter en stund. Men den turen känns i kroppen än. Det enda positiva med att det hände är att jag lär mig att jag faktiskt klarar av situationer som jag inte trodde att jag skulle. Om bara folk kunde sluta stirra på oss. Jag hade inga RFA-kort med mig och även om jag hade haft det hade jag inga händer fria för att dela ut dem. Och så har jag inte så många som skulle ha behövts. För er som inte vet vilka kort jag menar så ger RFA (Riksföreningen Autism) ut små kort med texten: 
image616

Det finns plats för namn och telefonnummer och grundläggande info om autism.
    


Kommentarer
Postat av: Mammatilltvå

Vilken smart grej med korten ! Hade inte en aning om att det fanns såna. Kan man ha andvändning av i många situationer. Läser din blogg varje dag, intressant + att jag inte kan se mig "mätt" på era underbart söta barn...
Kram Mammatilltvå

Postat av: Anna M

Nu blev jag nyfiken på vem du är :) Så det är fler än jag så tycker de är söta som socker fniss*

2007-06-23 @ 12:27:36
URL: http://tartmamman.blogg.se
Postat av: Lena E

Jag kan ju bara tala om en sak att hade jag inte varit
på nätet och läst bl a din blogg så hade jag oxå varit en sån där som hade tittat på er... Men nu vet jag ju hur det kan vara för er med Autism, och jag tackar för att jag får vara med här och följa dina dgr med dina underbart söta barn!!
Kortet vart en smart grej, har läst om det förr. Jag har en egen om upplysningar om att jag är Hörselskadad... ;)
Jag gillar dina bärisar skarpt och önskar att jag hade fått ha en sån när min grabb vart liten, han är 13 år nu!
Ha en fortsatt bra helg!!
Kramizar Lena, i Malmö

2007-06-23 @ 17:14:14
Postat av: Anna M

Ja, Lena, innan jag fick Torsten var jag nog oxå en som tittade och undrade vilken uppfostran det skrikande barnet hade fått. Nu tänker jag alltid att det finns något annat bakom. Vis av erfarenhet :)
Ha en fortsatt bra helg du med! Hoppas att det slutat regna hos er med.

2007-06-23 @ 17:26:15
URL: http://tartmamman.blogg.se
Postat av: Mammatilltvå

Jag é en helt "vanlig" tjej som lever med mina två pojkar som blir 5 & 10 i år. Min minsta har Autism som din Torsten. Och JA dom é söta som socker....*L*

2007-06-23 @ 21:28:10
URL: http://1973.bloggagratis.se
Postat av: Mammatilltvå

Hur får man tag i såna kort ?

2007-06-23 @ 21:36:42
URL: http://1973.bloggagratis.se
Postat av: Anna M

Du beställer dem på www.autism.se i webbutiken. 10 st kostar 25 kr. Det finns kort att lämna till läkare och tandläkare oxå - innan besöket. Jättebra!

2007-06-23 @ 21:58:28
URL: http://tartmamman.blogg.se
Postat av: Emelie

Det gör ont i hjärtat när jag läser, bevittnade samma situation på ikea häromdagen, ett fullknökat söndagsikea (helt fel tid och plats egentligen) som bara glodde ogenerat på mamma + son. Tänk om man kunde upplysa och 'fostra' alla andra, det vore enklare då.
Kram på er.

2007-06-24 @ 12:09:32
URL: http://chardeus.blogspot.com/
Postat av: Anna M

Man kanske skulle ha en vimpel med texten: FUNKTIONSHINDRAD - INTE DÅLIGT UPPFOSTRAD!
Hoppas att det är bra med er i nya huset med "stora" familjen Emelie!!

2007-06-24 @ 14:00:28
URL: http://tartmamman.blogg.se
Postat av: Mammatilltvå

Tack Anna ! Har nu skickat iväg min beställning på kort...

2007-06-24 @ 16:48:28
URL: http://1973.bloggagratis.se
Postat av: johannapannan

men duuuh vad bra med sådana kort. Suveränt. för det är ju just det där "svårt att förstå" som är så svårt.. att förstå..

2007-06-24 @ 21:12:17
URL: http://johannapanna146.blogg.se
Postat av: Jenny m Benjamin

Ja, vad smart med färdiga kort att dela ut. Något liknande skulle kunna vara bra att ha till hands även i andra situationer.
*funderar vidare*

2007-06-25 @ 13:46:15
URL: http://jennyonline.blogg.se/
Postat av: Stina

Åh vad jag känner igen situationen på Coop!! Ville är nu inne i en lugn fas och är glad för det mesta men vad hjälper det. Det stirras lika fullt! Ville skuttar mycket, "låter" och klappar händerna och detta stör tydligen många, som blänger surt när vi är i affären. Det där med kort verkar kanonbra! Ibland önskar man dock dela ut någonting helt annat!!

2007-06-25 @ 15:11:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback