Syskonbus och önskan om tips

image691

Bjussar på en vanlig bild på eftermiddagarna här. Alla barnen trängs i Torstens säng och det är film och bus.

Jo, jag skulle bli jätteglad för mellistips till Liv. Hon är hungrig jämt och behöver energirikt mättande mellis flera gånger om dagen. Hon har slutat äta nattmål och hon gör av med så mycket energi för att hålla den där vingliga kroppen upprätt att trots att hon äter heeeela tiden så är hon ganska mager. Gärna vegetariskt, men inget krav och mjölkfritt. Det jag ger idag är riskakor och russin (fri tillgång), sojayoghurt, frukt, jordgubbar, vindruvor, sojaglass, mackor, korv....

Kommentarer
Postat av: sissi

Gröt är ju toppen bra...kan man äta ngt sundare än det? Banan är också toppen full med mättande energi och vitaminer. Jackie brukar äta gröt till frukost.. eller yoghurt med flingor etc... går hon upp tidigt blir det välling annars äter hon gröt. kram

Postat av: sissi

en annan observation är att dom där ko-stövlarna verkar hänga med på många bilder! Jätte söta och jag antar attbhon älskar dom också iom att de sitter på även i sängen :)

2007-07-26 @ 17:54:27
URL: http://gusan.blogg.se
Postat av: Anna M

Hihi, hon smyger upp på morgnarna och sätter på dem sen kryper hon tillbaka och lägger sig bredvid mig i sägen... med stövlarna på.

2007-07-26 @ 18:21:47
URL: http://tartmamman.blogg.se
Postat av: Helen

Riskakor har väl nästan noll kalorier... jag tänkte först föreslå ostbitar men det funkar ju inte om det ska vara mjölkfritt. Nötter, banan, mackor.

2007-07-26 @ 20:43:11
Postat av: Helen

Jo, och ägg - kokta, stekta, rörda, omelettade!

2007-07-26 @ 20:44:55
Postat av: Anna M

Riskakorna är en sak vi har hemma och som hon gillar. Lätt att ha med. Men jag är medveten om att de inte ör enenrgirika.
Tack för dina tips!

2007-07-26 @ 20:56:30
URL: http://tartmamman.blogg.se
Postat av: Lindel0u

Nötter?

2007-07-26 @ 21:15:37
Postat av: Anna M

Liv har reagerat en gång på hasselnötter så vi är lite försiktiga. Hon ska nog pricktestas på nötter under hösten.

2007-07-26 @ 21:20:01
URL: http://tartmamman.blogg.se
Postat av: ingrid

hur är det med mackor äter hon det?

2007-07-26 @ 21:56:04
URL: http://incans.blogspot.com
Postat av: Anna M

Javisst men det är ju det att hon äter minst en gång i timmen och då vill både hon och jag ha lite variation. Hon vill ju ha MAT varje gång så matigt mellis tänker jag. Det är ett av de få ord hon kan: MA, MA, MA vid diskbänken...

2007-07-26 @ 21:57:37
URL: http://tartmamman.blogg.se
Postat av: ingrid

ok jag kan kolla om jag hittar min energilista som jag fick av dietisten för 1 år sen eller så. Nu ska ju stoffe börja med näringsdrycker. Men nåt jag tycker funkar bra är ju kall blåbärssoppa eller nyponsoppa i 1 literstetra typ ica´s eller så. Men hur var det gillade hon inte sånt? Det är massa energi i nyponsoppa. Låter ju som att hon behöver matigare saker om hon äter 1 gång i timmen. Äter hon vegetariskt eller äter hon blandat? Men du fick ju några bra tips här gröt till mellis t.ex. Vad äter hon till frukost? Havremustvälling är nåt som mättar bra.Änglamarks isåfall inte den där vanliga havremust. Hur är det vem av de är mest känslig mot mjölk är det liv eller sonja? Mjölkallergiker behöver ha mycket mera för att få samma näringsintag som andra. Kör du med carlshamns den mörkblåa förpackningen av mjölkfritt,den är 80% fett i.
ja nu blev det snart en lång roman.....

2007-07-26 @ 22:42:49
URL: http://incans.blogspot.com
Postat av: Stina

Banan är mättande och bra. Risifrutti funkar som mellis hos oss, nyponsoppa gillar de också.
...och där tog min fantasi slut...

2007-07-26 @ 23:00:12
URL: http://www.thureson.com
Postat av: Anna M

Det är Liv som är mjölkallergiker. Jo nyponsoppa gillar hon. Vi brukar ha provivas hemma för den är såååå god. Den är med havre oxå. Jag lagar mest vegetariskt men ger burkmat med kött och de får mat som Erik och Ulf äter - kyckling, korv o dyl. Vi kör 80 % fett här och till frukost äter de smörgås, sojayoghurt (alpros med jordgubb), ibland äter de korv, oliver och tomater oxå. Juice att dricka. Sen när Ulf vaknar äter hon frukost med honom oxå. Då ska det vara macka doppad i hans söta kaffe :)

2007-07-26 @ 23:00:24
URL: http://tartmamman.blogg.se
Postat av: ingrid

har ni provat att hon både äter frukost o antingen innan eller efter det tar en flaska välling. Välling är ju bra på det viset att man vet att de får i sig mycket näring. Vad käkar hon på mackan? grönsaker eller typ skivad skinka? Eller rökt korv om nån hos er gillar det? Hur pass tidigt äter hon på morronen o sen nästa mellis osv? Kanske banan till frukost med så det blir lite mer mättande. Äter hon solhavre eller rismjölk eller körde ni med sojavarianten? Då kan det vara mer mättande än att ta saft till(som jag nu inte tror att dina gör men ändå...)
Kräm o nån form av mjölksubstitut till,att ha som mellis. Oboy o mackor om hon nu gillar det. Äter hon mörkt eller ljust bröd? Kan ju säga att stoffe o iza äter ganska mycket o speciellt iza men inte lägger hon på sig nåt inte....så är det om man är ett yrväder.
Burkmaten tror jag tyvärr att det inte är speciellt mycket näring i. Har kört med det jag med när barnen var mindre o man inte orkade eller så. Men sen när de åt av våran mat så blev de bra mycket mättare.

2007-07-26 @ 23:16:58
URL: http://incans.blogspot.com
Postat av: Anna M

Burkmaten är ju´mer näringsrik än den man lagar eftersom den är berikad men den innehåller så mycket vatten att den inte är speciellt mättande, men det är till lunch ibland för att jag ska hinna med livet. Då får de alltid frukt eller bär efteråt som efterrätt. Välling eller havremust gillar hon inte. Hon har fått minimax kall på nätterna fram till för en månad sen men hon vill inte äta på natten längre, så jag använder minimax i maten istället. Ingen havremjölk och ingen rismjölk. Saken är den att hon aldrig äter så mycket åt gången. Så det går inte att fylla henne vid ett tillfälle för att hon ska hålla sig mätt utan hon äter helt enkelt ofta. Antagligen för att hon behöver det. Det är svårt att ha något PÅ mackan eftersom hon plockar isär allt. Man får servera bredvid istället. Hon är en liten marodör.

2007-07-26 @ 23:58:23
URL: http://tartmamman.blogg.se
Postat av: Stina

De har kommit en laktosfri risifrutti - våra minsta är känsliga mot mjölk och de kan äta den utan problem. Kanske värt att prova?

2007-07-27 @ 14:05:15
URL: http://www.thureson.com
Postat av: Anna M

Tack Stina, men mina barn är mjölkallergisk inte laktosintoleranta, men det går ju koka egen risifrutti.

2007-07-27 @ 16:08:46
URL: http://tartmamman.blogg.se
Postat av: lillkillensmamma

Har du testat att servera riktig mat i stället för mellanmål? Vi har samma problem med täta måltider, och serverar ofta resterna från gårdagens lunch/middag istället för mellanmål. Måltiderna blir: frukost 1o2, fika, lunch 1o2, fika, middag 1o2...
Nackdelen är att man själv gärna också äter varje måltid två gånger...

2007-07-29 @ 09:53:00
Postat av: Anna M

Jo, det har jag gjort och det funkar faktiskt bäst. Då håller hon sig mätt längst. Det får väl bli så .)

2007-07-29 @ 11:27:23
URL: http://tartmamman.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback