Gäsp...

Jag fick igen flerfalt för den relativt lugna natten igår. Inatt har båda tjejerna sovit dåligt och gråtit. De håller på att få både kindtänder och hörntänder. Nu är jag lika slut som vanligt...


Idag ska jag till Arbetsförmedlingen för basinfo. Har jag hört den förut? Visserligen är det ett tag sen nu men jag har ju jobbat på Arbetsförmedlingen - ja, eller AMI var det. Men det är ändå obligatoriskt och jag får väl sitta där  och halvsova. Och bli stenarg för att man kan bli anvisad arbete på annan ort och om man som jag har barn med funktionshinder får man lite tid på sig att ordna en annan vårdnadsgivare och sen har man rätt att träffa sitt barn en gång i veckan. Yippie! Det var ju precis därför jag skaffade barn... för att träffa dem en gång i veckan. men sån är lagen och det vore vansinnigt att bli arg på a-kassan eller arbetsförmedlingen. De här reglerna kommer från riksdagen och svenska folket. Den del av populationen som har arbete vill att det ska vara så här för att vi andra ska få ta del av skattepengarna. Annars skulle vi inte ha såna här lagar och regler. Vi lever i en demokrati där lagarna har legitimitet hos folket. Tro inget annat! Tänk om det faktiskt är så att vi människor är arbetande djur - precis som alla andra djur. Under de förhållandena skulle man kunna tänka sig att alla får lika del av kakan och man skulle kunna lita på att ALLA drog sitt strå till stacken. Utan att värdera stråna olika.


Lite tankar så här på onsdagsmorgonen...


Kommentarer
Postat av: Johanna

Jag vet det är sjukt... har en arbetskamrat som (trots att hon går hos oss som timvikarie och hade jobb 6 veckor hos oss i sommar och ev. längre) blev tvingad att söka jobb långt bort.. jag tror det skulle ta 1,5 timme med bil. Hon har en dotter på knappt 1 år och hon var tvungen att veckopendla om det var så. Men seriöst det håller ju inte? Om hon inte sökte de jobben hon fick tilldelat så skulle hon bli nekad A-kassa. Nu fick hon jobb i Karlskoga och vi fick en sommarvikarie mindre precis när schemat och allt var klart så det förstörde ju för oss på arbetsplatsen också och hon fick dåligt samvete :( Man kan bli desperat och att hålla på och hota och ställa sådana krav som de gör och vara efter en med blåslampa är rena rama dårskapet! Det beror nog mycket på vem man får som handläggare också. Hoppas du får en snäll en. Jag är glad så länge jag slipper ha med dem att göra där nere och det har jag sagt till dem också. Du som har två små barn kan ju inte ha flera flera mil till jobbet eller tvingas ta jobb på annan ort då skulle du ju gå miste om all uppväxt alla framsteg de gör nu så tidigt i åldern. Hoppas det löser sig för dig!

Postat av: majsan67

Det finns minsann ingen medkänsla
för människor längre. Ingen tanke på hur detta ställer till det för så många. Nä, är det bestämt så är det... man ska rätta sig i ledet...
När pojkarna var små så fick AF plötsligt för sig att jag skulle söka jobb, hade inte hört ett ljud på hela våren, men inför sommarn så fick dom panik.
Då skulle jag vara tvungen att ta jobb dom veckorna dagis stängde!??! Barnen? Jo, dom fick ju gå på nåt annat sommaröppet dagis tyckte dom.
Hur bra det skulle bli för min yngste som behöver sina ramar och struktur togs det ingen notis om.
Jag satte armarna i kors på AF, och sa "jag vägrar ta ett jobb nu, det funkar inte för mig och mina barn".
Jaha.... ett snorkigt svar fick jag... "då drar vi in din a-kassa, vägrar du arbete så blir det så"
Jag böjde mig fram.... "jamen så gör det då är du snäll, men tänk på allt arbete det blir för dig när jag tar strid om detta"
Ingenting hände... faktum är att hon inte hörde av sig till mig alls sen... hmmm *fniss*...
Även om man riskerar att bli utförsäkrad så KAN det löna sig att sticka upp och stå för det man tror på...
Hoppas verkligen det löser sig för dig. Du SKA ha ett jobb där du bor... punkt slut...

2007-07-18 @ 12:59:13
URL: http://majsan67.blogg.se
Postat av: Ingrid

Jag undrar om de som röstade fram den här regeringen verkligen var vid sina sinnens fulla bruk. Det är skrammande hur empatilöst samhället blivti på kort tid.
Håller tummarna för att det går bra för er!

2007-07-18 @ 20:24:05
Postat av: Anna M

De här reglerna har funnits långt före regeringsbytet...

2007-07-18 @ 20:41:31
URL: http://tartmamman.blogg.se
Postat av: Ewa

Dessa reglerna är helt vansinniga. Fick dem i halsen när jag själv varit sjukskriven och tjejerna var små. Hade ingen diagnos med den yngsta tjejen då men misstänkte starkt att det var något redan där. Men efter att ha ställt till det för den stackars handläggaren (hoppas verkligen inte det var du för då skäms jag) och levde rullan och hotade så utverkade de någon slags dispens. Så de planerna sattes inte i verket. Sedan lade jag ner alla planer på att bli något normalt och städade istället och då fick jag jobb nära automatiskt.

2007-07-18 @ 22:31:22
URL: http://skewaewa.blogg.se
Postat av: ingrid

jag vet inte om jag har fel nu men jag läste nånstans att de som har barn om det var under 16 år inte tvingas att flytta eller söka arbete långt bort. Eller var det bara ett förslag som fanns just nu? Jag tycker det är helt sjuka regler o jag har kompisar som drabbas av de reglerna,även om de nu inte har småbarn kan det vara hårt att behöva rycka upp livet ändå om man är rotad nånstans.

2007-07-19 @ 12:01:07
URL: http://incans.blogspot.com
Postat av: Anna M

Det finns inga såna undantag. Förr var det så att man kunde ha ett begränsat sökområde i hundra dagar. Det är borttaget nu. man kan alltså anvisas arbete i Pajala första arbetslösa dagen.

2007-07-19 @ 13:56:34
URL: http://tartmamman.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback