Välkommen till Holland

Jag har inte skrivit nedanstående text själv, men den illustrerar på ett målande sätt hur det är att få ett funktionshindrat barn.

Jag blir ofta tillfrågad om hur det är att leva med ett handikappat barn - att jag borde hjälpa dem som inte delar denna unika och underbara erfarenhet så att de kan förstå och föreställa sig hur det känns. Så här är det:
Att vänta ett barn är som att planera en sagolik semesterresa till Italien. Du köper guideböcker och gör upp underbara planer, Colosseum, Michelangelo, gondolerna i Venedig. Du lär dig några användbara fraser på italienska. Allt är mycket spännande.
Efter månader av spänd förväntan är det äntligen dags. Du packar dina väskor och far i väg. Flera timmar senare landar planet. Flygvärdinnan kommer in och säger: "Välkommen till Holland". "Holland?!?" Utropar du. "Vad menar ni med Holland? Jag har beställt en resa till Italien! Det är dit jag ska. I hela mitt liv har jag drömt om att komma till Italien". Men flygresan har ändrats. Planet har landat i Holland och där måste du stanna. Det viktiga är inte om de fört dig till en hemsk, ful och smutsig plats full med pest svält och sjukdomar. Den är bara annorlunda. Du måste gå ut och köpa nya guideböcker. Och du måste lära dig ett nytt språk. Och du kommer att möta helt nya människor som du aldrig skulle ha mött annars. Det är bara en annorlunda plats. Tempot är långsammare än i Italien, och det är inte så tjusigt.
Men när du varit där ett tag och återhämtat dig så ser du dig omkring...och du börjar lägga märke till att Holland har väderkvarnar...och att Holland har vackra tulpaner...och i Holland finns till och med målningar av Rembrandt.
Men alla du känner är upptagna med att resa till och från Italien, de talar vitt och brett om hur underbart de hade där. Och under resten av ditt liv kommer du att säga: "Ja, det var dit jag hade planerat." Den smärtan kommer aldrig någonsin försvinna, därför att förlusten av drömmen är en mycket betydelsefull förlust.
Men, om du ägnar ditt liv åt att sörja över att du inte kom till Italien, så blir du aldrig fri att uppskatta och njuta av allt det sällsamma, det underbara och värdefulla med Holland.

Skrivet av: Emily Pearl Kingsley


Kommentarer
Postat av: Helene nilsson

Otroligt bra beskrivning som verkligen får oss icke insatta att förstå. tack!

Postat av: Emla & Charlie

Vilken jättefin beskrivning för oss som inte vet utan bara kan ana.

2007-01-06 @ 10:40:47
URL: http://www.iscalda.se/060109
Postat av: johannapannan

det var en väldigt fin beskrivning av hur livet inte blev som man tänkt. Oavsett om Holland är så ljuvligt så är det 1. inte där "alla andra är" och 2 inte dit man tänkt sig.

Svårt det där. jag vet en tjej som drog sig undan från sin mvc-mammagrupp då hennes barn var funktionshindrat. Hon tyckte det blev för jobbigt med alla "italienare" om du förstår hur jag tänker.
kram till dig.

2007-01-06 @ 19:56:10
URL: http://johannapanna146.blogg.se
Postat av: Annelie

Vackert beskrivande./Annelie

2007-01-15 @ 19:10:53
URL: http://rospinglan.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback