GRATTIS PÅ FÖDELSEDAGEN LIV & SONJA!!

Mina små loppor fyller 1 år den 17 januari. Ett år har gått... helt otroligt...

52005-265
Sonja
52005-264
Liv

Den 17 januari 2006 visste jag att idag skulle jag bli mamma till tvillingar. Det hade bestämts dagen innan att man skulle ta hål på fosterhinnorna efter sex veckor på förvården. Jag saknade min Torsten så otroligt mycket och fick inte träffa honom p g a fara för RS-virus. Barn under 8 år fick inte komma till avdelningen. Tre gånger på sex veckor träffade jag honom i sjukhuscafeterian. Jag grät floder varje gång efter att han åkt. När jag kom in hade jag inte nåt vecka 31 och hinnorna togs i v 36+3. Barnmorskan ringde först till förlossningen och frågade om de hade plats för mig den dagen - en tisdag - och det hade de. Jag ringde Ulf och kl 10 skjutsades jag iväg i sängen till förlossningsavdelningen. Ulf kom strax efteråt. Kl 11.30 togs hål på Livs fosterhinnor. Men vattnet gick inte ändå. Kl 12 hade jag så starka värkar att jag bad att få akupunktur. Jag använde gåstolen och strax ville jag ha lustgas. Vid 13.20 ville jag krysta och då kan alla farande. Två barnmorskor, en uska och TRE läkare - ett tag var de fyra - en underläkare, en barnläkare och min förlossningsläkare. Chefsläkaren var med en stund för att kolla till mig. Jag hade väl blivit något av en klinikmaskot :) När benställningarna sattes upp utbrast jag: Ni måste skoja!! Men neej, det var meningen att jag skulle föda barn i gynställning. 13.30 kan jag börja krysta, men då törs jag plötsligt inte. Jag håller emot för allt vad jag är värd. Jag hade fått för mig att jag inte kunde föda tvillingar. Förlossningsläkaren får vara lite barsk mot mig och talar om att jag faktiskt får lyssna på vad de säger. OK, jag är en lydig flicka och gör som de säger. 13.38 och tre, fyra värkar senare kommer Torsten, nej det var ju en tjej, det var lilla Liv som såg precis ut som Torsten. Hon illskrek och lades på mitt bröst en stund. En tjej! Vi var alldeles omtumlade. Vi hade fått en dotter. Efter en liten stund ville barnläkaren ha henne och jag fick motvillig lämna henne ifrån mig. Magen hålls krampaktigt av förlossningsläkaren. Alltså tvilling 2 som legat i tvärläge ska styras ner. Jag får värkstimulerande dropp och får veta att tvåan kommer i säte. 14.00 känner jag krystvärkarna komma tillbaka. Jag krystar tre gånger och så kom rumpan. Rumpan passar på att bajsa först. Sen kommer en trevande fot och sen kommer Sonja 14.09. En rund och go unge som inte gör något väsen av sig. En tjej till! Vi fattade ingenting. Det var ju precis det vi ville ha. Två tjejer!! Men ingen Märta och ingen Astrid... Efter några minuter får jag barnen tillbaka med ett godkänt från barnläkaren. Tyvärr är de nu påklädda :( Jag ville gosa nakenbebis!!

Liv var 48 cm och vägde 2455 g och Sonja var 48 cm och vägde 2895 g. Bara Torstens födelse fyra år tidigare kan tävla med den upplevelsen. Ett år har gått och jag avgudar mina små tjejer. Sonja är sjuk - tredagarsfeber tror jag, men hon har sitt goda humör på topp ändå.

Kommentarer
Postat av: ingrid

STORT GRATTIS på den stora dagen säger jag så här mitt i natten.
Hoppas dina tjejer får en alldeles underbar 1 årsdag trots sonjas feber.
KRAM på er!
/ingrid

2007-01-17 @ 00:32:42
Postat av: Annci

Grattis på er 1-årsdag!!

Postat av: Maritha

HEJ PÅ ER

GRATTIS PÅ 1 ÅRS DAGEN DET BLIR TÅRTA FÖR TÅRTFAMILJEN IDAG FÖRSTÅR JAG

Maritha

2007-01-17 @ 13:34:41
Postat av: Helene Nilsson

Grattis på 1-årsdagen!!!!

2007-01-17 @ 15:14:38
URL: http://www.taflin.net
Postat av: Anette

Stort GRATT till dina söta tjejer.
Hälsn Anette

2007-01-17 @ 18:22:51
Postat av: Stina

*Hurra och famfar*
Visst är det underbart och ofattbart att tiden går så svindlande fort?!
Helt fantastiskt att de vill komma till oss, dessa underbara barn.
Ett stort 1-års grattis till tjejerna och ett till grattis till Tårtan som varit storebror ett helt år!

2007-01-17 @ 19:53:23
URL: http://www.thureson.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback