Fem måsten - som man inte måste ha

Var inne och läste på Marikas blogg om fem måsten - som man inte måste ha i en barnfamilj...

Det var mikrovågsugn, papperhållaren Torky, tvättmaskin i lägenheten, bil och husapotek. Jag har allt av detta och kan inte tänka mig att vara utan. Visserligen har jag inget körkort men maken kör dit man ska - lyckligtvis. Däremot kan jag nog rada upp fem andra måsten som de flesta har men jag klarar mig gott utan:

Spjälsängar - varför ska man ha spjälsängar när det är så gosigt att samsova? Jag slipper gå upp när mina barn vaknar på natten. Det är bara att sträcka ut en arm så kan jag stryka mitt barn på kinden. Eller vända mig om så ligger jag tätt intill min goa unge. Helt onödigt och de tar enormt med plats.

Skötbord - jag byter på golvet. Jag tycker det är mest praktiskt och nej, jag får inte ont i ryggen. Varför skulle jag få ont i ryggen? Större delen av en tvillingmammas tid tillbringas på golvet. När jag byter där behöver jag inte lämna de andra två utan är nära dem hela tiden. Visserligen kan det bli lite odör här och var, men vi vädrar då.

BabyBjörnsele - jag ska erkänna att jag hade en till Torsten, men inte så värst använd. Det var skönare att bära på armen än i selen. Men sjalar har jag ju :)

Diskmaskin - det är ganska lätt att klara sig utan diskmaskin om man har huvudansvaret för barnen i största allmänhet. Då måste maken eller styvisen naturligtvis diska. Jag som har haft barnpass heeela långa dagen kan ju inte behöva diska med. Någon måtta får det vara.

Sovmetoder - här somnar barnen när de är trötta och det finns ingen som behöver somna själv på kvällarna. Inga hemska femminutersmetoder eller puffa à la Anna Wahlgren. Barn får vara till besvär

Jag har heller ingen Emmaljunga, Brio eller Urban Jungel utan en Mikado.

 Family 4 






Kommentarer
Postat av: Junitjej

Anna M: Från att enbart att ha ätit hamburgare och pizza, så tycker jag att det låter extremt med kikärtsbiffar. Jag tror på mer små steg i taget. Det är detsamma med motion. Från att inte ha motionerat alls till att sprinag Göteborgsvarvet, så är det också ett alldeles för stort kliv. Som sagt, små steg i taget. Man kan ju börja med att byta ut vissa livsmedel. Man kan ju göra en hamburgare gjord på nötfärs, fullkornsbröd och en massa grönsaker på. Skippa dressingen. När man då har lärt sig det nya tänket och man har börjat gilla grönsaker, så kan jag tänka mig att personerna ifråga kan lära sig att gilla vegetarisk mat. Jag förvånas över varför det måste gå till en ytterlighet till en annan. Som sagt, små steg i taget!

Postat av: johannapannan

hehehe. jag ska nog ta och fundera jag också.
Länkar till dig förresten från min blogg. kram!

2007-01-14 @ 06:55:06
URL: http://johannapanna146.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback