Skotokiga

Att Liv är galen i sina gummistövlar har väl inte undgått någon. Men det är inte bara dem. Hon försöker krampaktigt få på sig varje par skor som står i hallen - och det är många. Idag köpte jag nya skor till henne, Sonja och Torsten. Liv & Sonja har bara haft Conversedojjor och jag misstänker att det blir lite för krångligt för dagispersonalen med de skosnörena. Nu köpte jag andra skor till dem och höstskor till Torsten.

Så fort vi kom hem skulle skorna på. De var som tokiga båda två och varje gång jag skulle byta blöja och var tvungen att ta av skorna för att få av byxorna blir de hysteriska. Torsten tog det hela med ro och har suttit vid datorn och spelat Sonic i SJU TIMMAR!! Han har ätit bullar och druckit juice men så fort man pratat med honom har han sagt: Stick iväg! Jag spelar! Jag blir arg på dig! och jag har svarat: Tror du jag är rädd för dig? Jag tar en puss när jag vill! Då har han skrattat men vägrat sluta spela. Vi kom överens om timstocken på tjugo minuter men när den ringde var jag upptagen och då struntade han i den. Unge!! Till slut jagade jag ut honom i studsmattan så att han skulle få lite luft och röra på sig. Sju timmar. Känner mig som värsta sämsta mamman...

Kommentarer
Postat av: Johanna

Det vet jag att
jag tyckte var svårt när jag var på det förra jobbet jag hade.. En kille där var autistisk och vad jag förstod så när timstocken ringde så skulle man liksom "bryta" och göra något annat? Men oftast då så ville han spela mer eller lägga mer pärlplattor.. och då ville man vara snäll och då fick han det även fast det var en annan aktivitet på schemat. Liksom fastnar och sitter i timmar och gör samma sak, fast det blir ju fel... och fel gällande tiden också för då kanske man var tvungen att ta bort en bild istället. Fast hellre det då än ett UTBROTT för att inte få spela mer... Svårt.. Man ville vara snäll men det krockar med att det skulle vara struktur och inrutat alltihop.. men det är väl så det är. Man kan ju inte säga: Du kan spela sen om du vill.

2007-08-21 @ 08:06:06
Postat av: Anna M

Man får lägga krutet på att prata om nästa aktivitet och så får man vara smart när man gör schemat så att spelet följs av något annat som han tycker om. Men vi har inte strikt uppstyrt schema hemma. Strikt schema kräver ganska mycket av oss att vi är med heeela tiden. Timstocken måste man arbeta in som ett positivt redskap - så att det blir en förväntan mer än en uppbrott. Men det är en balansgång och är man inte med hela tiden så blir det så här...

Postat av: Eva (med Jonathan)

Jösses 7 timmar! Vilket intresse och koncentration! Jag önskar att min son kunde sitta still med något mer än 3 sek>15 min (kanske max 20 minuter)...!
Ps. Har läst i kapp lite :) ligger efter med en hel del här i cyberrymden...för närvarande...

2007-08-21 @ 20:27:44
URL: http://saggitarius76.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback