Jag smakade på ordet mannekäng idag

och nog är det väl ett ord på utdöende. Jag skrev mannekäng i ett inlägg och kände mig genast hundra år. Finns det fler såna? Skrattade förresten åt ett UR-program för nåt år sedan som tog upp det där med hur tiderna förändras och hur olika verkligheten och referenserna är beroende på generation. De tog ett exempel med Kalle Anka på julafton och sekvensen när Kalle och Musse äter majskolv. Minns ni den? De frågade några små barn vad det var som menades med sättet de åt på och ingen av dem hade en aning egentligen. Men för oss som är vuxna och som fortfarande kommer ihåg en skrivmaskin - icke elektrisk till på köpet - är det självklart. När blev jag plötsligt så här åldrig... ?
image754
Foto från BBC

Kommentarer
Postat av: Linda

Ja, idag är det väl modeller som gäller.
Mannekänger....det är väl sådana som visar kläder...det är nog modeller....tror jag.
Fast jag är ung jag, men skrivmaskinerna kommer jag ihåg.

Postat av: Anonym

För ca. fem år sedan skulle jag hyra film och videon var trasig. I affären frågade vi expediten född tidigt 80-tal om vi kunde få hyra en MOVIEBOX!!
80-talisten: Box vadå?? Det skiljer ju bara 10 år oss emellan!!!

2007-08-21 @ 12:48:59
Postat av: Stina L

Det var alltså jag som skrev innan...

2007-08-21 @ 12:50:44
Postat av: Anna M

Ja movieboxen minns jag. Under videofilmens ungdom. Och Linda, du har nog sett dem på museum ;)

2007-08-21 @ 14:26:59
URL: http://tartmamman.blogg.se
Postat av: Linda

Nix, jag fick nämligen morfars
gamla skrivmaskin när jag var liten. Det var innan de blev elektriska, så jag har faktiskt skrivit på dem.
De du!
Sedan fick jag en elektrisk skrivmaskin av honom i julklapp, eftersom han tyckte jag skrev så fina dikter:)

2007-08-21 @ 15:14:41
URL: http://npf.blogg.se
Postat av: Pillan

Nu när vi flyttade hade jag LP-skivor i en låda.
Emil:
- Mamma vad i hela världen är det där för något?
- Det är en musik skiva svarade jag...
- hm den får man inte in i datorn eller i CD-spelaren hur spelar man en sån?
Ja det kan man ju fråga sig och är man 8 år så vet men tydligen inte de *ler*

2007-08-22 @ 13:55:55
URL: http://go.to/pernillalarsson
Postat av: Anna M

Det finns en snubbe som nytillverkar grammofoner i Karlskoga och min man har köpt en. Han har nog 1000 lp-skivor och nu lyssnar han för fullt - i källaren tack och lov!

2007-08-22 @ 14:11:02
URL: http://tartmamman.blogg.se
Postat av: Linda

Jag råkade säga stencil häromdan:-)

2007-08-25 @ 00:14:01
Postat av: Anna M

Kommer du ihåg lukten av nyudragna stenciler?

2007-08-25 @ 07:56:27
URL: http://tartmamman.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback