Skönheter på vädring o lite till

image394

Ja, jag har hängt ut mina sjalar på vädring och funderar på om jag verkligen är nöjd. Fast även om jag inte är det så behöver jag inte köpa en ny för maken håller på att kolla ut en som han ska ha. Han vill inte ha en randig så jag kanske kan övertala honom att han ska köpa en ellips *fniss* men jag gissar på att det kanske blir en kapstad eller något (svart med beige kantband). Eller en wellen i nya färgen sequoia... Jag kan fantisera om det medan han kollar. Han gillade den nya indion och tyckte det var den finaste sjal jag haft hittills. Hm. Om han köper en snygg sjal kommer han inte få ha den ifred i alla fall ;)

I fredags fick jag äntligen iväg överklagan till Försäkringskassan. Jag överklagar beslutet på 3/4 vårdbidrag med hänvisning till praxis om vårdbidrag för barn med autism som säger att om ingenting talar mot barnets behov av vård och tilsyn så ska helt vårdbidrag ges. Jag har insett att för att få helt vårdbidrag måste man helt sluta sova. Jag sover minimalt och är hela tiden på gränsen på vad jag orkar men det hjälper inte för att jag har ett beslut på avlösare på sex timmar i veckan. Som att det skulle kunna ge mig min nattsömn tillbaka. Och när jag fick beslutet på avlösare så skars behovstiden på förskolan ner med fem timmar så den samlade avlastningen blev en timme.
Jag skulle behöva lite tumhållning i alla fall. Vi borde alla överklaga så att praxis blir praxis. SÅ som det ofta är för barn med downs syndrom. I de flesta fall ges fullt vårdbidrag per automatik och jag är INTE säker på att det är jobbigare att ha ett barn med downs syndrom. Problemet är att våra barn ser helt normala ut och handikappet är dolt för dem som inte står oss nära. Vi är helt klart en bortglömd och eftersatt grupp. Vi borde få synas mer!!

Kommentarer
Postat av: Ann-Marie

Kämpa på! Jag håller tummarna. Det är bra att du orkar "ta strid"! Det är ju också ett problem när man är trött och ständigt "går på gränsen", att man inte orkar bråka. Jag håller med om att våra barn är en eftersatt grupp, just pga att handikappet inte alls syns och i många lägen inte heller märks...för utomstående.

2007-04-02 @ 09:18:57
Postat av: Ann-Marie

PS Det bästa måste väl vara om Ulf väljer en sjal som bara han tycker är snygg... annars lär han väl inte få ha den i fred!

2007-04-02 @ 09:20:26
Postat av: Anna M

Är du påskledig Ann-Marie? Hoppas att du tar dig tid att njuta av våren! Nej, det bästa är om Ulf tar en sjal som jag gillar så att jag får ha den oxå *hihi*

Postat av: Lisa

Jag håller mina tummar för er - att ni får den hjälp och stöttning ni behöver och har rätt till! Jag tänker på er och hoppas att ni kan njuta i solen! Kram från lisa

2007-04-02 @ 10:26:49
URL: http://flisas.blogg.se
Postat av: Ann-Marie

Påskledig-ja!
Njuta-ja!
Ikea med tjejerna i morgon. Njutning? Tja...både och!

2007-04-02 @ 11:32:09
Postat av: ingrid

hoppas du får rätt i din överklagan. Det här med avlastning på 6 timmar i veckan bör inte påverka ditt vb. Jag känner folk här som har vb för barn med autism eller asperger. De har fått 1 helt vb o då är barnet på dagis 40 timmar i veckan eller skola/fritis o så har de ändå avlastning varannan helg. Det är så godtyckligt bedömt. Barn med downs syndrom som fyller 1 år får helt vb fram tills 19årsdan. (känner flera som har det så). Men DS syns ju som du skriver på ett helt annat sätt än autism. Men oftast säger de med DS barn att ja men mitt barn har bara DS o du har barn med autism. Sen tycker jag ju helt klart att din kommun gjort fel som skar ner dagistiden i samband med avlastningen för de ska inte påverka varann....men vilka kommuner gör inte tokiga saker :(

2007-04-02 @ 20:26:09
URL: http://incans.blogspot.com/
Postat av: Luna

Jag håller tummarna stenhårt!!

2007-04-02 @ 23:16:40
URL: http://lunanimbus.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback